Nieuwe acties in het streekvervoer als werkgevers niet met betere voorstellen komen

Door Redactie 26 januari 2023

Na de acties van vorige week in het streekvervoer, zijn we in voorbereiding om verdere stappen te bepalen. Helaas zitten we in een actietraject en dan vraagt de situatie van je om vooruit te denken. Maar, eerst nog even kort terug waarom we het allemaal doen.

actie in het streekvervoer

Foto: actie in het streekvervoer op 16 september 2022.

Geen goede deal

Er ligt een loonbod van de werkgevers op tafel van 8% voor 1 jaar, maar daar moeten we een te groot offer voor leveren. We moeten ruimte geven voor een nog flexibelere inzet van werknemers, terwijl het ziekteverzuim al 20% is in de sector. De grote oorzaak hiervan zijn de krappe en vaak volledig irreƫle rijtijden. Samen met een flink personeelstekort, veel koopkrachtverlies de afgelopen jaren en geen enkele structurele oplossingen voor de hoge werkdruk is dit geen goede deal.

Druk nog verder opvoeren

Daarom gaan we met nieuwe acties nog meer druk zetten op de werkgevers om te komen tot betere afspraken. Verder opschaling van acties zit in de pijplijn. De actiebereidheid is erg hoog. De afgelopen 24 uur hebben we in 2 sessies met de sectorraad streekvervoer vergaderd en met het CNV afstemming gezocht.

5-daagse staking

We hebben met elkaar afgesproken dat we de werkgevers ruimte bieden voor overleg. De werkgevers krijgen tot 30 januari de tijd om met betere voorstellen voor een nieuwe cao te komen. Als de situatie niet verbetert, dan volgt een 5-daagse staking van 6 tot en met 10 februari.

De komende week staat in het teken van de voorbereidingen van de acties. We hopen dat het niet zover hoeft te komen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.