Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

FNV Spoor nodigt Koolmees uit mee te draaien op station Zwolle, IC- Brussel en traject Weert-Eindhoven

Redactie
Door Redactie 26 januari 2023

Sociale veiligheid is al jaren een vast onderwerp van gesprek tussen bonden, directie NS en ook met ministerie van Justitie en Veiligheid en ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). We zien al langer een onevenredige toename in zwartrijden, provoceren, agressie, diefstal en geweld op de IC Brussel, traject Weert-Eindhoven en op station Zwolle. Ook op de Thalys en de IC-E neemt de overlast en agressie stevig toe.

Sociale veiligheid

Pasklare oplossingen zijn er niet zomaar te bedenken. Dat blijkt ook uit de overleggen tussen alle betrokken partijen. Maar dat neemt niet weg dat NS als werkgever de plicht heeft het uiterste te doen om haar werknemers een veilige werkplek te bieden.

Sociale veiligheid staat hoog op de agenda

We zien dat sociale veiligheid niet alleen bij FNV Spoor, maar ook bij NS hoog op de agenda staat. Zo heeft recent, op verzoek van NS, de burgemeester van Amsterdam met medewerkers V&S op Amsterdam Centraal meegelopen om te ervaren hoe V&S daar het werk moet doen. Daarbij was ook de directie van NS, waaronder Wouter Koolmees en Eelco van Asch, aanwezig. In het overleg met de directie deed de burgemeester geen harde toezeggingen, maar haar werd wel duidelijk dat de grenzen daar wat V&S betreft wel zijn bereikt. De burgermeester herkent de problematiek en gaat samen met NS kijken naar oplossingen.  

Tandje sneller

Helaas blijft het tot nu toe voornamelijk praten over de sociale-onveiligheid in het Nederlands Openbaar Vervoer en zit er nog te weinig vooruitgang in. We beseffen dat dit een complex thema is waarvoor geen snelleoplossingen bestaan. Maar het mag wat ons betreft wel allemaal een tandje sneller.

Wouter koolmees 

De nieuwe topman van NS, Wouter Koolmees, is zich nu flink aan het inwerken en we zien hem veel op de vloer. Dat is mooi, want daar hoort hij wat hij moet horen. Namelijk de praktijk van iedere dag, wat goed en ook wat slecht gaat. Juist hierom heeft FNV Spoor Koolmees uitgenodigd om samen met Henri Janssen diensten mee te draaien met de Trainmanagers op de IC Brussel, met V&S Zwolle en met V&S en Hoofdconducteurs op traject Weert-Eindhoven. Dan ervaart hij net als bij zijn bezoek in Amsterdam, onder welke omstandigheden zijn personeel moet werken en is er de gelegenheid om met zijn personeel in gesprek te gaan.