Werken met kankerverwekkende stoffen moet veiliger

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 22 november 2022

Werken met kankerverwekkende stoffen moet radicaal veiliger worden aangepakt. Dat zegt FNV in reactie op het RIVM-rapport over blootstelling van chroom-6 bij NS-werknemers.

Henri Jansen, bestuurder FNV Spoor: ‘Hoewel de huidige directie van NS een goede compensatieregeling heeft opgesteld en schuld bekent, is dit natuurlijk wel het paard achter de wagen spannen. Dit had allemaal niet gehoeven als de NS-deskundigen op tijd hadden ingegrepen. Werknemers ongecontroleerd blootstellen aan kankerverwekkende stoffen is absurd en gebeurt bovendien nog steeds in veel andere bedrijven.’

Schokkend

Het grondige RIVM-onderzoek laat volgens FNV een schokkend beeld zien. In het rapport staat te lezen dat meetgegevens tientallen jaren niet werden bijgehouden, dat er niks werd geregistreerd, terwijl dat wel verplicht is, risico-inventarisaties en verbeterplannen ontbraken, dat er geen goede persoonlijke beschermingsmiddelen aanwezig waren en dat toezicht hierop ontbrak. Het ontbreken van vooruitgang rond de aanpak van gevaarlijke stoffen is de reden waarom de FNV eerder uit de SER-commissie Gevaarlijke stoffen op de Werkplek is gestapt, de commissie die normen aan de minister adviseert voor kankerverwekkende stoffen.

Arbeidsinspectie inspecteerde niet

Verder blijkt uit het RIVM-onderzoek dat er door de arbeidsinspectie nooit onderzoek naar het gebruik van chroom-6 bij NS is gedaan. ‘Dat er tussen 1974 en 2015 niet één arbeidsinspecteur op het idee is gekomen om bij NS eens diepgaand te kijken naar blootstelling aan dit soort stoffen, is bizar’, aldus Jansen.

Geen ruimte voor preventie

Een speciale commissie die het RIVM-onderzoek begeleidde, constateert verder dat bij de uitbesteding en privatisering van de arbodienstverlening de nadruk vrijwel uitsluitend op het ziekteverzuim kwam te liggen. Voor preventie was daardoor geen ruimte. Kennis van de specifieke arbeidsomstandigheden in de werkplaatsen was bij de ingehuurde, sterk wisselende inzet van bedrijfsartsen veelal afwezig.

Verzuimboeren

FNV pleit al jaren voor een andere, volledig onafhankelijke positie van bedrijfsartsen. Kitty Jong, vicevoorzitter FNV: ‘Bedrijfsartsen doen sinds de privatisering van arbodiensten niet meer aan preventie en lappen slechts werknemers op om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan. Ook in dit geval zien we dat de privatisering van arbodienstverlening leidt tot verzuimboeren in plaats van deskundigen die zich met echte preventie bezighouden.’

Teleurgesteld

FNV is teleurgesteld dat NS naar aanleiding van het RIVM-rapport niet in gaat op dit issue. Jansen: ‘Het zou een goed signaal zijn als een bedrijf als NS erkent dat het afgelopen moet zijn met een door de werkgevers betaalde bedrijfsarts, die niet toekomt aan preventie.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.