Overleg bonden met vervoersbedrijven vandaag hervat

'Nu moet werkgever dit ook serieus nemen'

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 6 april 2023

FNV, CNV en VVMC en de werkgevers van de vervoersbedrijven die onder de cao Multimodaal vallen, zijn vandaag opnieuw om tafel gegaan om tot een nieuwe cao te komen. Het overleg lag enige tijd stil, omdat afgelopen weken ‘verkenners’ bezig waren om te bemiddelen in het cao-conflict tussen werkgevers en vakbonden.

FNV overlegt weer met vervoersbedrijven

Edwin Kuiper, bestuurder FNV Multimodaal, heeft wel één voorwaarde: ‘De werkgever moet het overleg ook serieus nemen. En deze cao niet koppelen aan de cao OV.’

Werkdruk, roosters en loon

Tijdens de besprekingen zijn werkdruk, ouderenregelingen, roosters en loon de belangrijkste punten. Ook willen de bonden praten over speciale delen in de cao voor treinpersoneel en verkeersleiders.

Hoog ziekteverzuim

Binnen de ov-bedrijven met bussen en treinen loopt het personeel vooral aan tegen een hoog ziekteverzuim. Ook maken mensen de overstap naar de NS, waarvan het personeel niet onder deze specifieke cao valt. Daardoor neemt de werkdruk voor de achterblijvers toe.

Niet serieus genomen

Onder de cao Multimodaal vallen buschauffeurs, conducteurs en machinisten die werken voor Arriva, Keolis en Qbuzz. Er is binnen Multimodaal veel overlap met werkzaamheden binnen de cao OV. Werkgevers stellen zich daarom op het standpunt dat er alleen een cao Multimodaal kan komen als er een cao OV ligt. De FNV vindt dat de werkgevers de sector en zijn specifieke problemen niet serieus nemen als ze steeds met een schuin oog kijken naar de ontwikkelingen binnen de cao OV.

Werkdruk en lonen

Na de paasdagen gaat het overleg op woensdag 13 april verder. Dan staan de maatregelen om de werkdruk te verlagen, op de agenda. Op maandag 18 april vinden onderhandelingen plaats over de lonen.