Vicevoorzitter FNV spreekt lege zaal zonder PostNL-medewerkers toe

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 25 november 2022

Zakaria Boufangacha, vicevoorzitter van de FNV, heeft een lege zaal toegesproken waar eigenlijk stakende PostNL-medewerkers gezeten zouden hebben. De staking kon echter niet doorgaan, omdat PostNL, met hulp van de rechtbank, de stakers te hoge voorwaarden oplegde.

‘We houden vertrouwen en we gaan door met actievoeren, want die goede cao moet en gaat er komen’, zei Boufangacha in de lege zaal en in een video aan de PostNL-medewerkers.

Ernstig beperkt

FNV-leden bij PostNL wilden vandaag en morgen tijdens Black Friday gaan staken voor een betere cao. PostNL stelde echter eisen aan de minimale bezetting, omdat ze bang was dat medische post en rouwpost te laat zouden worden bezorgd. Boufangacha: ‘Dat wil natuurlijk niemand, wij hadden daarom ook maatregelen voor voorgesteld, zodat de staking wel door kon gaan. Maar de eisen die PostNL stelde aan de minimale bezetting waren zo hoog, dat staken geen zin meer had. PostNL heeft daarmee de mogelijkheden om te staken voor zijn eigen medewerkers ernstig beperkt.’

Juridische vervolgstappen

FNV beraadt zich over eventuele juridische vervolgstappen en wacht daarvoor de inhoudelijke onderbouwing van de rechter af. ‘Staken is in Nederland een grondrecht, omdat het voor werknemers vaak de enige manier is waarop ze hun werkgever kunnen dwingen tot betere arbeidsvoorwaarden. Het recht komt steeds vaker onder druk te staan, omdat werkgevers eerder naar de rechter stappen om een staking te verbieden’, aldus Boufangacha.

Loonsverhoging

FNV probeert al maanden tot een goede cao te komen met PostNL. De medewerkers willen dat iedereen binnen PostNL minstens 14 euro per uur gaat verdienen. Daarnaast willen ze tenminste 10 procent loonsverhoging, om de kosten van de gestegen prijzen enigszins op te kunnen vangen. Verder willen ze onder andere dat de werkdruk omlaag gaat en dat uitzendkrachten na negen maanden een vaste aanstelling krijgen.

Creatief

Samen met de leden gaat FNV kijken welke acties nog wel mogelijk zijn om de druk op PostNL op te voeren. Boufangacha: ‘Daarbij gaan we creatief te werk, maar blijven ons uiteraard aan de regels houden die de rechter ons opgelegd heeft.’ Het publiek kan de PostNL-medewerkers ondersteunen door het ondertekenen van een petitie aan de directie van PostNL via https://www.fnv.nl/petities/petitie-zeker-werk-postnl#/.