Medewerkers PostNL furieus door zoethoudertje

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 28 november 2022

Medewerkers van PostNL reageren furieus op de eenzijdige loonsverhoging die PostNL vanmiddag bekendmaakte. Het postbedrijf verhoogt de lonen per 1 april 2022 buiten de goedkeuring van de vakbonden om. De aankondiging komt op het moment dat FNV het postbedrijf heeft laten weten dat PostNL-medewerkers op zeer korte termijn in actie komen.

Mariska Exalto, bestuurder FNV Post en Pakketten: ‘PostNL wil met de bonden geen goede cao afspreken en komen nu met een zoethoudertje richting de medewerkers en ze presenteren dat als een mooie bonus. Wat wij al voorspelden, gebeurt nu: PostNL maakt zijn eigen medewerkers laaiend.’

Monddood

PostNL-medewerkers wilden vorige week tijdens Black Friday gaan staken, maar het postbedrijf stelde daar voor de rechter zulke hoge eisen aan over de minimale bezetting, dat staken volgens de medewerkers praktisch onmogelijk werd gemaakt. ‘Daar waren de medewerkers al boos over en door nu eenzijdig het eigen loonbod door te drukken, worden ze nog bozer. PostNL maakt de eigen medewerkers monddood’, aldus Exalto.

Loonsverhoging

FNV probeert al maanden tot een goede cao te komen met PostNL. De medewerkers willen dat iedereen binnen PostNL minstens 14 euro per uur gaat verdienen. Daarnaast willen ze tenminste 10 procent loonsverhoging, om de kosten van de gestegen prijzen enigszins op te kunnen vangen. Verder willen ze onder andere dat de werkdruk omlaag gaat en dat uitzendkrachten na negen maanden een vaste aanstelling krijgen.