Staking op Black Friday gaat niet door

Beraden op verdere acties

Door Redactie 22 november 2022

De rechter heeft PostNL vandaag gelijk gegeven. PostNL heeft via een kort geding zoveel randvoorwaarden aan de FNV-acties opgelegd, dat de geplande landelijke staking op 25 en 26 november niet door kan gaan. Natuurlijk willen we er nog steeds alles aan doen om die goede cao PostNL voor elkaar te krijgen.

Te strenge randvoorwaarden

De rechter heeft besloten dat de FNV zich moet houden aan de randvoorwaarden die PostNL heeft gesteld aan de FNV acties. Die voorwaarden zijn zo streng dat een landelijke staking op Black Friday praktisch onmogelijk is gemaakt.

Om een voorbeeld te geven: maar 10% van de transport chauffeurs en pakketsorteerders zouden mogen staken, of 30% van de pakketbezorgers in dienst bij PostNL. Daarmee heeft een staking niet de impact die nodig is. Daarnaast willen we niet dat PostNL bepaalt hoe wij actie moeten voeren.

PostNL gebruikt de medische zendingen als excuus om alle zendingen van Black Friday door te laten gaan. Zij zeggen dat medische en gewone pakketten niet te onderscheiden zijn en daardoor het hele proces moet doorgaan.

FNV is met veel alternatieven gekomen om de bezorging van medische pakketten te waarborgen. Wij denken dat dat kan, óók als veel collega’s staken.

Boos en teleurgesteld

FNV is boos en teleurgesteld dat PostNL op deze manier de geplande actie tegenhoudt. PostNL had ook gewoon in kunnen gaan op de FNV eisen voor een goede nieuwe CAO.

Beraden op andere acties

Verschillende media berichten zeggen dat we nog steeds mogen staken. Dit kan alleen onder strenge voorwaarden die PostNL gesteld heeft. Daarom lassen we de actie voor Black Friday af. We beraden ons op het vervolg en eventuele andere acties.

Niet tekenen bij het kruisje

Natuurlijk willen we er nog steeds alles aan doen om die goede cao PostNL voor elkaar te krijgen. FNV is niet de vakbond die tekent bij het kruisje.

Groet,
vakbondsbestuurders