Gapend gat tussen FNV-eis en ultiem bod van PostNL

Door Redactie 9 november 2022

PostNL heeft de vakbonden op zaterdag 29 oktober een ultiem loonbod gedaan. Het bedrijf biedt haar mensen geen compensatie voor de gestegen prijzen.

kassabon postnl

Met dit loonbod gaan PostNL medewerkers er in koopkracht op achteruit. Een aantal maanden geleden heeft PostNL besloten 250 miljoen euro cadeau te doen aan de aandeelhouders. Na de vette jaren uit de Corona crisis verschuilt PostNL zich achter een tegenvallend kwartaal. Hieronder zie je een overzicht van de FNV eis tegenover het ultieme bod van PostNL.

Kijk en vergelijk

[1] https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/algemeen-nieuws/2022/08/fnv-gaat-krachtige-loongolf-organiseren

Koopkracht

Iedereen gaat er met dit voorstel in koopkracht op achteruit, ook de hogere schalen hebben het nakijken. Vooral met die verhoging van de eigen bijdrage van pensioenpremie erbij. Deze keer wil PostNL de eerste verhoging wél bij de start van de CAO uitkeren. Je krijgt dan achterstallig loon vanaf 1 april uitbetaald, zoals het hoort. Dit is géén extraatje.

De kosten voor boodschappen zijn de afgelopen periode sterk toegenomen, met zo’n 15 procent! PostNL biedt een verhoging voor dit jaar van 4,5 procent voor loonschalen 1 en 2. Met de voorgestelde loonsverhoging kun je dus ruim 10 procent minder boodschappen doen!

Hoe nu verder

De komende weken zal FNV haar leden peilen over het ultieme voorstel van PostNL. We zullen zien of post- en pakketwerkers acties noodzakelijk vinden om een beter resultaat af te dwingen.

Laat ons nu al weten wat je van het PostNL ultieme voorstel vindt!
Mail naar postbedrijven@fnv.nl

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.