Estafettestakingen zorg- en leerlingenvervoer beginnen vrijdag

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 16 november 2022

Aanstaande vrijdag beginnen de estafettestakingen in het zorg- en leerlingenvervoer bij bedrijven in Zeeland, Noord-Holland, Gelderland en Overijssel. In Middelburg, Zutphen en Oostzaan worden stakingsbijeenkomsten gehouden. Om de impact voor de kwetsbare groep passagiers zo klein mogelijk te houden zijn de stakingen beperkt tot vier bedrijven. Als de werkgeversorganisatie niet in gaat op de cao-eisen van de FNV-leden, volgen volgende week nieuwe

Meindert de Gorter, bestuurder FNV Zorgvervoer en taxi: ‘De medewerkers weten als geen ander wat dit betekent voor de passagiers, maar zien desondanks geen andere uitweg dan het werk neer te leggen. Een goede cao is absoluut noodzakelijk voor een gezonde sector. Zo blijven er ook in de toekomst gedreven chauffeurs over om de passagiers naar school, ziekenhuis en dagbesteding te rijden.’

Eisen heel normaal

De moeizame onderhandelingen over een nieuwe cao lopen al vanaf mei. ‘Werkgevers blijven vasthouden aan loon en werk- en pauzetijden uit een vorige eeuw. Zelfs een petitie met 2500 handtekeningen maakte geen indruk. En de eisen van de chauffeurs zijn heel normaal. Ze willen een loon waarmee ze boodschappen en rekeningen kunnen betalen, als ze geen pauze hebben kunnen nemen, willen ze dat die tijd niet meer op het salaris wordt ingehouden en ze willen gewoon doorbetaald worden als ze een keer ziek zijn’, aldus Gorter.

Lopen in een mars

Vrijdag wordt in Zeeland gestaakt bij de taxibedrijven Munckhof, De Vlieger en Citax, in Noord-Holland ook bij Munckhof en in Gelderland en Overijssel bij taxibedrijf TCR. In Middelburg en Oostzaan lopen de stakers ’s ochtends in een mars naar de werkgevers om daar een bijeenkomst te houden en in Zutphen gebeurt dat bij het gemeentehuis.

22.000 mensen

In de sector werken 22.000 mensen, voornamelijk met een parttime contract van gemiddeld 20 uur per week. De huidige cao loopt af op 31 december 2022.