Werkgevers streekvervoer krijgen tot 11 december

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 26 oktober 2022

Werkgevers in het streekvervoer krijgen tot 11 december de tijd om met garanties te komen voor een eerlijke en goede cao. Als dat niet gebeurt, komt er vanaf 12 december een vierdaagse staking. Dat heeft FNV de werkgevers laten weten.

Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Onze leden blijven strijdvaardig en willen nu niet opgeven. De nieuwe cao moet er voor zorgen dat de lonen meestijgen met de prijzen in de winkels en dat de werkdruk naar beneden gaat. Die garantie hebben we nodig, voordat we verder kunnen praten.’

Handreiking

De handreiking naar de werkgevers wordt gedaan na een landelijke, driedaagse staking vorige week woensdag, donderdag en vrijdag. Zeventig procent van de FNV-leden in het streekvervoer legden het werk neer. ‘Dat zijn in totaal zo’n 4000 medewerkers, een enorm aantal. Ze hebben een heel krachtig en duidelijk signaal afgegeven aan de werkgevers. Die kunnen dat wat ons betreft nu niet meer negeren’, aldus Van der Gaag.

Water aan de lippen

De werknemers in het streekvervoer, buschauffeurs, machinisten en verkeersleiders, staakten voor een hoger loon, minder werkdruk en een aanpak voor het personeelstekort. Van der Gaag: ‘De medewerkers staat het water aan de lippen met de gestegen prijzen, dat moet gecompenseerd worden met een loonstijging. Door het personeelstekort ligt er een enorme druk op het personeel, waardoor het gemiddelde ziekteverzuim inmiddels is gestegen tot 20 procent. De werkgevers sturen op zo laag mogelijke loonkosten en zo groot mogelijke flexibiliteit van de medewerkers, maar dat is niet langer houdbaar.’

16.000 mensen

Onder de cao streekvervoer vallen zo’n 13.000 mensen. De huidige cao, die de leden van de FNV voor de zomer verwierpen, loopt 31 december 2022 af.