Lancering witboek streekvervoer tijdens landelijke manifestatie

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 10 maart 2023

Aanstaande dinsdag wordt tijdens de landelijke manifestatie voor het streekvervoer een witboek gelanceerd over de misstanden in de sector. Politici zijn uitgenodigd het manifest in ontvangst te nemen.

Marijn van der Gaag: ‘Politici moeten zien wat onze leden al heel lang zien, namelijk dat perverse prikkels het streekvervoer onderuit halen. Met grote gevolgen voor passagiers die verstoken blijven van ov en medewerkers die ziek worden van de werkdruk.’

Aanbesteding

In het witboek staat dat door het systeem van aanbesteding de prijs van het streekvervoer belangrijker is geworden dan de service naar de reiziger of de arbeidsomstandigheden van de chauffeurs. Van der Gaag: ‘Reizigers zijn de dupe omdat hele lijnen geschrapt worden, bussen minder vaak rijden of uitvallen. Voor medewerkers betekent de focus op kosten dat ze amper rond kunnen komen van hun lage lonen en door onder meer gebrek aan pauzes een te hoge werkdruk hebben.’

Politiek

De manifestatie van dinsdag grijpen de medewerkers in het streekvervoer aan om de politiek wakker te schudden. Van der Gaag: ‘Den Haag heeft te lang weggekeken. Dit gaat niet alleen om de arbeidsvoorwaarden in het streekvervoer, maar om de toekomst van de bereikbaarheid van mensen. Zoveel mensen zijn afhankelijk van het streekvervoer, dat moet een zaak zijn waar Den Haag zich mee gaat bemoeien.’

15 maart

Een goed voorbeeld van de afhankelijkheid van de reiziger is 15 maart, verkiezingsdag voor de Provinciale Staten. De vakbond krijgt veel reacties van verontruste mensen die met de bus naar het stemlokaal willen en ook de staatssecretaris van I&W en de ministeries van BZK en SZW hebben hun zorgen geuit. ‘Natuurlijk wil iedereen de stakingen liever vandaag dan morgen beĆ«indigen. Maar de stakers voelen zich genegeerd door werkgevers en de overheid. Zij willen van hen de echte wil zien om de structurele problemen in het streekvervoer op te willen lossen’, aldus Van der Gaag.

Druk

FNV roept het kabinet en andere politici dan ook op om dinsdag naar de manifestatie te komen en de problemen van de medewerkers zelf te horen. ‘We hopen dat nu de druk zo hoog is, partijen snel om tafel kunnen en de acties, ook op de 15e, niet meer nodig zullen zijn’, aldus Van der Gaag.