14 maart landelijke actiedag streekvervoer in Utrecht

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 8 maart 2023

FNV en CNV verwachten volgende week dinsdag 14 maart een groot aantal stakers uit het streekvervoer in Utrecht. Onder titel ‘Red het OV’ is er vanaf 12.00 uur een landelijke stakingsbijeenkomst op het Jaarbeursplein.

Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘De medewerkers in het streekvervoer voeren al tien maanden actie. Niet alleen voor zichzelf maar ook voor het behoud van goed openbaar vervoer in Nederland. Met deze bijeenkomst willen ze de politiek doordringen van het feit dat het 5 voor 12 is voor het openbaar vervoer.’

Meer rust

De medewerkers in het streekvervoer staken voor een betere cao, die een leefbaar loon biedt en de werkdruk sterk verminderd. Hanane Chikhi, onderhandelaar CNV Vakmensen: ‘We willen harde afspraken maken over het aanpakken van torenhoge werkdruk, waardoor het werk minder leuk is geworden en veel chauffeurs ziek uitvallen. De werkgevers zien dat probleem ook wel, maar komen niet met oplossingen. Ze willen dat allemaal op lokaal niveau regelen. Maar daar hebben we geen vertrouwen in, want dat werkt al jaren niet. We willen nu stevige cao-afspraken over meer rust in de roosters.’

Geïnvesteerd

Volgens de vakbonden moet er weer geïnvesteerd worden in het openbaar vervoer in plaats van kosten bespaard. ‘Om te beginnen moet er in het personeel geïnvesteerd worden. Dat betekent een leefbaar loon dat de inflatie compenseert, minder werkdruk door bijvoorbeeld ruimere rusttijden en regelingen om eerder te kunnen stoppen met werken. Met die investeringen stop je het groeiende personeelstekort en herstel je de betrouwbaarheid van het ov’, aldus Van der Gaag.