Leden stemmen voor nieuwe NS-cao, verdere acties van de baan

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 11 oktober 2022

FNV-leden die bij NS werken hebben in grote meerderheid voor de nieuwe NS-cao gestemd waar de bonden en het spoorbedrijf vorige maand een onderhandelingsresultaat over bereikten. Daarmee is de nieuwe cao, die loopt van 1 juli 2022 tot 1 januari 2024, definitief en zijn verder acties van de baan.

Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘Wij zijn ontzettend trots. Niet alleen op het resultaat, maar vooral op onze actieleiders en alle stakende leden. Zonder hen was deze cao nooit tot stand gekomen.’

Loonstijging

Het onderhandelingsresultaat werd 11 september bereikt na meerdere dagen van regionale en landelijke stakingen. Afgesproken is onder meer een gemiddelde loonstijging van 9,25%, twee keer een uitkering van 1000 euro en het vervallen van de jeugdloonschalen. Verder worden in de nieuwe cao  de werkgelegenheidsgarantie en het sociaal plan verlengd tot 1 januari 2026, wordt het minimum uurloon 14 euro en komt er een reparatie voor de hoge prijsstijgingen.

Aantrekkelijker

‘Met deze cao kunnen we weer vooruit. Werken bij NS is aantrekkelijker geworden. Hopelijk trekt dat nieuwe mensen aan, zodat de werkdruk bij het personeel naar beneden kan en er weer meer treinen gereden kunnen worden’, aldus Janssen.