Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Acties dreigen in leerlingen- en Wmo-vervoer

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 14 oktober 2022

Na negen onderhandelingsronden voor een nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi trekken vakbonden FNV en CNV de stekker uit de onderhandelingen. Acties lijken niet meer te voorkomen.

Meindert Gorter, bestuurder FNV Zorgvervoer en Taxi: ‘De cao-onderhandelingen met werkgeversorganisatie KNV verlopen altijd moeizaam, maar nu is het echt dramatisch. Van de achttien punten die we namens onze leden op tafel hebben gelegd, wil KNV maar over één ding praten. Absurd.’

Oneerlijk

Zo wil de werkgever niet praten over het onterecht inhouden van loon voor pauzes die de chauffeurs niet hebben kunnen nemen. ‘Een belangrijk punt voor de chauffeurs, omdat het zo oneerlijk voelt’, aldus Gorter. De werkgevers willen tot nu toe alleen praten over een loonsverhoging van 6 procent. Dat is volgens Gorter te gek voor woorden: ‘Werkgevers noemen het zelf een historisch bod, maar in welke wereld leef je als je in deze roerige tijden zo weinig biedt?’

12,5 procent

De bonden eisen een cao met een looptijd van een jaar met een loonsverhoging van 12,5% per 1 januari 2023, terwijl de werkgever niet verder gaat dan een tweejarige looptijd met 8% loonsverhoging per 1 januari 2023 en 4% per 1 januari 2024. In de onderhandelingen over doorbetaling bij ziekte komen de partijen ook niet dichter bij elkaar. De werkgever houdt vast aan maximaal 80% doorbetaling van het loon voor de eerste twee weken. De vakbonden willen 100% doorbetaling vanaf de eerste dag.

Structurele verslechteringen

De werkgevers willen daarnaast terug naar een oude regeling, waarbij de chauffeurs niet betaald krijgen voor de uren op de dag dat er geen werk is. Gorter: ‘In plaats van structurele verbeteringen komt de werkgever met structurele verslechteringen, terwijl de sector staat te springen om chauffeurs. De loyaliteit van de chauffeurs is hoog, ze zijn heel erg betrokken bij de kwetsbare groep inwoners die ze dagelijks vervoeren. Maar met dit bod laat de werkgever hen allebei in de kou staan.’

Vervolgstappen

FNV en CNV gaan de komende twee weken hun leden raadplegen. Gorter: ‘Ik verwacht dat we ons moeten voorbereiden op een ultimatum. Ik hoop dat het niet zover zal komen en dat de petitie die we op 21 oktober aanbieden de werkgever op andere gedachten brengt.’

22.000 mensen

In de sector werken 22.000 mensen, voornamelijk met een parttime contract van gemiddeld 20 uur per week. De huidige cao loopt af op 31 december 2022.