Werkgevers willen weer onderhandelen over cao Streekvervoer

Door Redactie 29 september 2022

FNV Streekvervoer voert tot en met 18 oktober aanstaande geen acties. De werkgevers hebben gereageerd op onze oproep om met ons te onderhandelen. Zij hebben ons 3 data voorgesteld: 7, 14 en 18 oktober 2022.

cao-nieuws streekvervoer

Wij willen praten

In hun reactie op onze oproep hebben werkgevers laten weten te willen praten over loon, generatiepact en voorstellen in verband met het thema van de werkgevers ‘wendbaarheid’. In onze reactie kun je lezen dat wij overal over willen praten, maar dat er uiteindelijk sprake zal moeten zijn van werkdruk verlagende maatregelen in plaats van werkdruk verhogende. Werkdruk is immers één van de belangrijkste knelpunten in het werk. Daarnaast willen we met werkgevers afspraken maken over een structurele compensatie van de inflatie.

Nog geen akkoord cao 2022

Wij hebben gemeld dat wij wel in gesprek willen over de cao voor 2023, maar dat er nog geen overeenstemming is met de werkgevers over de cao Openbaar Vervoer van 1 juli 2021 tot en met 31 december 2022. Werkgevers hebben nog steeds niet voldaan aan de eisen uit ons ultimatum. Daarom kunnen we de werknemers te allen tijde oproepen tot actie voor een betere cao.

Inzet cao 2023

Verder is het nog belangrijk te vermelden dat 7 oktober aanstaande te kort dag is om een ophaalronde te organiseren voor de inzet voor een nieuwe cao. We baseren de inzet van FNV Streekvervoer daarom op de vorige voorstellenbrieven (= inzet van de leden) en ons ultimatum voor 2022. Daarin staan alle voorstellen die de sector weer gezond kunnen maken.