FNV blijft groeien in vertegenwoordiging cabinepersoneel

portret Birte Nelen
Door Birte Nelen 15 september 2022

FNV is de grootste vakbond van Nederland en door de jaren heen vertegenwoordigt FNV steeds meer cabinepersoneel. Er is zowel een uitbreiding in luchtvaartmaatschappijen waar we actief zijn, als een toegenomen ledenaantal per bedrijf.

Vertegenwoordiging door FNV

De volledige zelfstandige FNV onderdelen per luchtvaartmaatschappij zijn allen ontstaan vanuit de werknemers zelf, die contact leggen met FNV. Wij staan voor een professionele en onafhankelijke vertegenwoordiging, waar leden zélf de koers bepalen. Via deze nieuwsbrief informeren we je over de huidige stand van zaken en de mogelijkheden voor cabinepersoneel van KLC en Corendon.

KLM, Transavia, TUI fly en EasyJet

Na een jarenlange aanloop, heeft de rechter recent geoordeeld dat ook TUI fly, FNV TUI fly moet erkennen als cao-gesprekspartner voor het cabinepersoneel. Ook worden sinds kort gesprekken gevoerd met leden en bedrijfsvertegenwoordigers van EasyJet, waar cabinepersoneel ook vertegenwoordigd wil worden door FNV EasyJet. Het KLM cabinepersoneel wordt sinds 2007 vertegenwoordigd door FNV en inmiddels is FNV Cabine uitgegroeid tot een vakbond met zo’n 2400 leden bij KLM. Ook bij Transavia is FNV Transavia Cabine sinds 2020 een erkende gesprekspartner voor het HV cabinepersoneel. In alle gevallen bepalen de leden die werkzaam zijn bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij zelf de opstelling van de vakbond bij die werkgever. De leden onderhandelen zelf over hun cao en bepalen zelf hoe het vakbondswerk wordt ingericht, zij worden bijgestaan en ondersteund door een professionele FNV onderhandelaar.

KLC en Corendon

Alle cabinebonden binnen FNV zijn ontstaan vanuit de werknemers zelf, die contact leggen met FNV en stapsgewijs een vakbond hebben opgebouwd. Zo is ook de ledengroep bij TUI fly ontstaan en is de erkenning via de rechter afgedwongen. Ook vanuit KLC en Corendon krijgen we signalen van individuele werknemers dat zij graag vertegenwoordigd willen worden door FNV. Ook in dat geval geldt dat een groepje initiatiefnemers nodig is, die zelf in gesprek gaat met hun collega’s en zo een representatieve ledengroep gaat vormen. Bij zowel KLC als Corendon is dit nog niet van de grond gekomen, maar ook deze vliegende werknemers zijn van harte welkom om zich aan te sluiten bij FNV!

Voor vragen naar aanleiding van deze nieuwsbrief kunnen (potentiële) leden terecht bij luchtvaart@fnv.nl.