Duizenden buschauffeurs verwacht bij landelijke manifestatie streekvervoer

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 12 september 2022

Aanstaande vrijdag worden in Den Haag duizenden buschauffeurs verwacht bij een landelijke manifestatie voor het streekvervoer. Op die dag wordt er in het hele land gestaakt en is de kans groot dat al het regionale openbaar vervoer plat ligt.

Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Dat is niet iets waar de chauffeurs blij van worden. Deze landelijke staking is bittere noodzaak, voor hun eigen werkomstandigheden, maar ook voor de toekomst van het openbaar vervoer.’

Vicieuze cirkel

De chauffeurs zijn vanaf mei in actie voor een betere cao Streekvervoer. Doordat de beloning en de andere voorwaarden in de huidige cao niet aantrekkelijk genoeg zijn, is er te weinig personeel. Daardoor is de werkdruk hoog en vallen er veel collega’s uit, waardoor de werkdruk nog hoger wordt. ‘En zo zit de sector in een vicieuze cirkel naar beneden. En daar hebben de reizigers ook last van, omdat er buslijnen uitvallen of zelfs helemaal geschrapt worden’, aldus Van der Gaag.

Red het OV

De manifestatie van vrijdag is daarom niet alleen een stakingsmanifestatie, maar wordt ook gebruikt om een boodschap naar politiek Den Haag te sturen. Van der Gaag: ‘Wij hebben de manifestatie ‘Red het OV’ genoemd, omdat het op deze manier met het openbaar vervoer in Nederland niet de goede kant op gaat. We roepen het kabinet en de Tweede Kamer op in te grijpen. Het ov is een openbare voorziening en niet iets waar je zoveel mogelijk geld op moet verdienen of besparen.’

Tweede Kamerleden

In het streekvervoer werken zo’n 13.000 mensen. De afgelopen maanden staakten buschauffeurs meer dan 20 dagen door het hele land voor een betere cao. Voor de manifestatie van vrijdag zijn Tweede Kamerleden met ov in de portefeuille uitgenodigd mee te komen praten over de toekomst van het ov. De manifestatie begint om 12.00u op de Koekamp in Den Haag.