Overlast op en rond het spoor onvermijdelijk

...maar ook in het belang van de reizigers

Door Redactie 31 augustus 2022

Het is je vast niet ontgaan: in het hele land wordt door het NS-personeel gestaakt. Dit komt doordat vakbonden en NS het niet eens met elkaar zijn geworden over een nieuwe cao. Wij begrijpen heel goed dat we de reizigers daarmee ook raken. Dit doen wij niet voor ons plezier, maar de directie van NS dwingt ons helaas daartoe.

henri janssen bij Op1

Waarom wordt er gestaakt?

NS heeft begin juli een slecht cao-aanbod gedaan. Ruim 95% van de vakbondsleden heeft dat dan ook eind juli weggestemd. NS en haar reizigers hebben een fatsoenlijke cao nodig. Op dit moment vallen er veel treinen uit en is de dienstregeling zeer onbetrouwbaar. De wachtrijen voor de lokketten zijn onmenselijk lang en de treinen te krap en daardoor te vaak te vol. Ook de internationale treinen zitten te vol. En bij de minste of geringste storing ligt een groot deel bij NS stil. Door het gebrek aan personeel op de treinen en stations neemt ook de sociale onveiligheid sterk toe en zijn er te weinig contactpersonen op de stations.

De reiziger verdient beter

Het NS-personeel kan vaak niet de service en kwaliteit leveren die ze graag zouden willen. Daar balen wij van. De reiziger verdient beter. En het personeel weet dat zij ook veel beter kan. Dat hebben zij jaar in, jaar uit aangetoond. Helaas heeft NS het bedrijf als een citroen tot op de schil uitgeperst. De directie verwacht dat het werk met te weinig personeel ook wel gedaan kan worden.

1.400 vacatures bij NS

Op dit moment heeft NS maar liefst 1400 vacatures die ze niet ingevuld krijgen. En van de te weinige nieuwe collega's vertrekken er opvallend veel alweer binnen een paar jaar. Redenen: de zware wissel op het sociale leven, niet weten hoe laat je thuis bent, steeds minder pauzetijd en amper gelegenheid om verlof op te nemen. Wil NS een goed OV-bedrijf worden, is nieuwe aanwas nodig. En om die binnen te halen en te behouden, is een goede cao cruciaal.

Fatsoenlijke cao

Wij zijn ervan overtuigd dat wanneer NS een fatsoenlijke cao met de vakbonden wil afspreken, wij al snel weer het door de reiziger gewenste kwaliteit kunnen leveren. Onze staking is dan ook in het belang van de reiziger.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.