FNV-Spoor eist oplossingen van de directie van NS-International

Door Redactie 5 augustus 2022

Op 4 augustus 2022 heeft FNV Spoor een vakbondsbijeenkomst gehouden onder de werknemers werkzaam bij NS-International. FNV Spoor stelt vast dat er binnen de NS-International organisatie cruciale zaken niet goed lopen. Wij roepen de NS-directie op zeer spoedig aan te geven hoe ze terugkijkt op de afgelopen weken van chaos met haar internationale treinen en hoe ze de problemen concreet en meetbaar gaat oplossen.

FNV-Spoor eist oplossingen van de directie van NS-International

Het blijft misgaan

Structureel blijft het bij NS-International in ondergenoemde zaken misgaan, met een kort voorbeeld:

• Coƶrdinatie: het is totaal onduidelijk wie er nu regie voert, al helemaal bij grensoverschrijdend verkeer.
  • Handelen: een Eurostar die in Roosendaal eind halte krijgt/strandt, wie besluit dit zonder dat er verder vervoer is geregeld voor de reizigers?
  • Communicatie: zelfs een mail kan er niet vanaf. Reizigers en treinpersoneel aan het werk, ontvangen geen informatie, te late informatie of onjuiste informatie.
  • Co-eigenaarschap bij calamiteiten en verstoringen: management is te weinig zichtbaar en aanspreekbaar, uitzonderingen daargelaten, personeel heeft het gevoel er alleen voor te staan en een duidelijk tijdspad wanneer zaken zullen zijn opgelost, ontbreekt.
  • Technische staat van materieel: wanneer is het nog acceptabel een treinstel mee te nemen en wanneer niet? Hoe komt het dat zoveel materieel zoveel mankementen vertoont, maar personeel ermee het spoor op wordt gestuurd en er urenlang niet wordt geĆ«vacueerd bij calamiteiten?
  • Samenwerking, en werkbare afspraken, met de buitenlandse partners: partners wijzen naar elkaar en daardoor wordt er niks opgelost, met als gevolg dat de reizigers en personeel samen probleemeigenaars worden.

Binnen 2 weken een plan

FNV Spoor eist namens de leden dat NS-International (binnen 2 weken) een calamiteitenplan en organisatieplan opstelt in samenwerking met de buitenlandse partners. En dat deze daarna ter instemming wordt aangeboden aan medezeggenschap in de verschillende landen (en personeel) waarin duidelijke en meetbare oplossingen staan vermeld en waar personeel de directie aan kan gaan houden.