Problemen in het Streekvervoer veroorzaakt door slecht werkgeverschap

Verdienmodel leidend bij personeelsbeleid

Door Redactie 12 juli 2022

We kunnen de krant niet openslaan of er verschijnen wel berichten vanuit de werkgevers in het Streekvervoer over personeelstekorten, uitval ritten, afschaling dienstregeling, verschraling Openbaar Vervoer of het veel te hoge ziekteverzuim. Het lijkt een opeenstapeling van problemen als je de verschillende nieuwsberichten leest. Echter dit is schijn: er is wel degelijk een verband te leggen! Welk verband? Het personeelsbeleid bij Streekvervoer.

Problemen in het Streekvervoer veroorzaakt door slecht werkgeverschap

Veel medewerkers in het Streekvervoer vragen zich hardop af hoe, met name de publieke opinie en de politiek, zich zo in de luren laten leggen door de Streekvervoer-bedrijven. Een veelgehoorde mening van buschauffeurs is dat deze bedrijven (bewust) een personeelsbeleid hanteren dat er voor zorgt dat werken in het Streekvervoer in Nederland zo onaantrekkelijk mogelijk wordt georganiseerd! Waarom? Het is onderdeel van het verdienmodel van deze bedrijven.

Reizigers de dupe van personeelsbeleid?

Op wiens bordje komt de problematiek te liggen? Op het bordje van de reizigers (passagiers) en op het bordje van de medewerkers van de Streekvervoer-bedrijven. Als vakbond, het zal je niet verbazen, willen we graag inzoomen op de dagelijkse problematiek die werknemers in het Streekvervoer meemaken.

Is het OV aantrekkelijk voor instromers zoals nieuwkomers, uitzendkrachten en zij-instromers?

We kunnen daar kort in zijn, nee! Streekvervoer-bedrijven doen er van alles aan om de sector onaantrekkelijk te maken voor nieuwe medewerkers, dat is een pijnlijke constatering in tijden van personeelskrapte. Immers om iedere medewerker moet geknokt worden om die binnen te halen. De bedrijven vragen veel flexibiliteit van hun medewerkers. Werkgevers in het Streekvervoer houden uitzendkrachten lang in de flexconstructie, het liefst langer dan de maximaal geldende 12 of 18 maanden, die vanuit de cao toegestaan zijn. Stromen uitzendkrachten eindelijk in, dan krijgen ze vaak ‘als beloning’ minder uren aangeboden door de Streekvervoer-bedrijven. Veel medewerkers hebben een inkomen dat niet als ‘leefbaar’ betiteld kan worden. Een ‘leefbaar’ inkomen zorgt ervoor dat je met jouw loon in staat bent om in je basisvoorzieningen te kunnen voorzien.

Personeelsbeleid OV-bedrijven

OV-bedrijven willen interne flexibiliteit. Dat houdt bijvoorbeeld in dat bedrijven liever 10 buschauffeurs hebben die over 5 dagen verdeeld 32 uur werken, dan 10 buschauffeurs een contract van 40 uur aanbieden. De werknemers plukken daar de zure vruchten van. Als de bedrijven aan alle buschauffeurs een contract van 40 uur aanbieden, zetten de bedrijven al een flinke stap om het personeelstekort aan te pakken.

De meest zichtbare gevolgen van het personeelstekort zijn de verhoogde werkdruk en een verdere verhoging van het toch al hoge ziekteverzuim. Tel uit je winst als je wel volwaardige contracten aan zou bieden. Dat zou grote winst voor passagiers (immers geen rituitval van buslijnen), maar ook grote winst voor de individuele werknemer en zijn collega’s zijn! Immers, geen personeelstekort betekent minder werkdruk en biedt de mogelijkheid om verlof op te nemen, zodat je ook regelmatig je rustmomenten kunt nemen en zal leiden tot een lager ziekteverzuim.

Uitzendkrachten sneller in vaste dienst!

Uitzendkrachten die te lang ‘aan het lijntje’ worden gehouden, kiezen uiteindelijk een andere baan! Daardoor gaat er veel potentieel verloren. Dit is niet een theoretische werkelijkheid. We spreken regelmatig met mensen die uiteindelijk een andere carrière kiezen buiten het OV. Uitzendkrachten zien met lede ogen aan dat er veelvuldig gepensioneerden worden ingezet. Het is werkverdringing! Jonge mensen die zekerheid willen, zien dat hun werk wordt ingenomen door inzet van, voor werkgevers goedkope, gepensioneerden. Gepensioneerden worden allang niet meer voor ‘piek en ziek’ ingezet, het heeft bij veel bedrijven een structureel karakter. Door uitzendkrachten zo veel mogelijk buiten te sluiten, verschaffen veel Streekvervoer-bedrijven ruimte in de formatie, die alsnog gevuld wordt door de inzet van gepensioneerden.

Door uitzendkrachten eerder een vaste baan aan te bieden, vang je meer dan 2 vliegen in één klap. Eerder aannemen van uitzendkrachten in vaste dienst zorgt voor:

• naleving van de cao Openbaar Vervoer, die regelt dat uitzendkrachten na 12 respectievelijk 18 maanden in dienst genomen moeten worden;
  • vermindering personeelskrapte;
  • een leefbaar inkomen voor nieuwe instromers (waaronder uitzendkrachten) door het aanbieden van een fulltime dienstverband;
  • volwaardige contracten zodat de sector voor jongeren die een leefbaar inkomen willen, aantrekkelijker wordt;
  • vermindering werkdruk;
  • verlaging van het extreem hoge ziekteverzuim;
  • profijt voor de reiziger als al deze zaken hun positieve uitwerking krijgen. Resultaat daarvan is dat het Streekvervoer weer een aantrekkelijke sector wordt voor reizigers, waardoor de reizigersaantallen weer zullen toenemen!

Belangrijke oproep voor uitzendkrachten

Werk je al langer dan 12 maanden of 18 maanden als je de opleiding via het uitzendbureau gevolgd hebt voor een Streekvervoer-bedrijf, dan heb je in de basis recht op een vaste aanstelling. Dat is geregeld in de cao OV onder artikel 12 lid 4.

Werk jij via een uitzendbureau al langer dan 12 of 18 maanden in het Streekvervoer? Zou jij graag in dienst willen komen bij het Streekvervoer-bedrijf, maar lukt dat niet? Neem dan contact op met FNV Streekvervoer. Vermeld jouw naam en lidnummer en de naam van het Streekvervoer-bedrijf plus standplaats waar je ingezet wordt

Ben je nog geen lid? Word dan lid. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op om te bespreken wat voor mogelijkheden er zijn.