Terugblik acties Streekvervoer tot nu toe en wat als CNV de cao ondertekent?

Door Redactie 24 mei 2022

Hierbij weer een update van FNV Streekvervoer. We geven je een terugblik op de succesvolle acties tot nu toe. Vertellen je over de digitale stakingsregistratie. Wat als onze collega vakbond de cao ondertekent? Waar gaat FNV Streekvervoer voor? En er is steun vanuit de politiek.

cao-update FNV Streekvervoer

Terugblik op succesvolle acties

De actiebereidheid groeit met de dag en niet alleen onder de leden van FNV Streekvervoer! Zaterdag 21 mei waren we weer getuige van succesvolle acties in Eindhoven en Venlo. Onder de leiding van onze enthousiaste kaderleden hebben bijna alle leden van beide stallingen het werk neergelegd! Maar ook niet-leden van FNV wilden niet achterblijven, zij werden lid en staakten mee!

Wij willen hierbij de mensen die actie hebben gevoerd in de afgelopen periode, te weten: Eindhoven, Venlo, Enschede, Hengelo, Haaksbergen, Tilburg, Stadskanaal, Oude-Pekela en Emmen, danken voor hun geweldige strijdbaarheid en de kaderleden voor hun enthousiaste en motiverende inzet.

Dit draagt bij tot groeiende actiebereidheid op de overige vestigingen. Vele vestigingen kunnen niet wachten om het stokje over te nemen. We zijn klaar met de houding van de werkgevers. We gaan door tot er een fatsoenlijke cao ligt!

Digitale stakingsregistratie

Deze nieuwe manier van registreren lijkt zijn vruchten af te werpen. Het ontvangen van de stakingsuitkering door stakers vindt veel soepeler plaats en de uitbetaling is binnen enkele dagen! Geen geklooi meer met papieren formulieren die kwijt kunnen raken. Lees wel, dat daar waar het digitaal registreren niet lukt, er nog wel een formulier kan worden ingevuld. Verder willen we de stakers er nog wel op attenderen dat werkgevers loon gaan inhouden. Misschien niet de eerst volgende keer, maar pas aan het einde van de vakantieperiode of zelfs helemaal aan het eind van de acties. Houd daar rekening mee!

Wat als onze collega vakbond de cao ondertekent?

Als onze collega vakbond de cao ondertekent, dan:

• Is er sprake van een nieuwe cao die voor iedere werknemer in het streekvervoer geldt, óók voor FNV-leden!
  • Omdat een overgrote meerderheid van de FNV-leden het eindbod hebben afgewezen, tekent FNV Streekvervoer de cao niet.
  • Daarom gaat FNV Streekvervoer actievoeren om een fatsoenlijke cao af te dwingen. We gaan geen jaar wachten alleen om vast te stellen dat de werkdruk en het ziekteverzuim nog hoger is geworden en de werkgevers weer niet thuis geven!
  • Ook de stijgende inflatie vraagt om direct handelen! 'Niets, géén tekenen bij het kruisje!'

FNV Streekvervoer gaat voor

1. ‘Rijdbare rijtijden en pauzes’. Geen verdere uitholling van rij- en rusttijden!
  2. Werkdrukverlagende maatregelen:
    a. Beter loon om nieuwe jonge mensen aan te trekken, om voldoende diensten te kunnen vullen, en betere roosters te krijgen.
    b. Ouderenregeling op 61 jaar houden. Generatiepact vanaf 63 jaar (60% werken-80% loon-100% pensioen) en een RVU-regeling.
  3. Koopkrachtbehoud: Eerder is de nullijn afgesproken voor een generatiepact welke er niet kwam. Nu is de tijd voor compensatie en koopkrachtbehoud! 5% + 100 euro structureel erbij!

Steun vanuit de politiek

Onze acties zijn niet onopgemerkt gebleven! Veel aandacht vanuit de landelijke en regionale media. Ook zijn er in de Tweede Kamer vragen gesteld aan de minister, waarin kamerleden hun zorgen uitten over het uitblijven van een fatsoenlijke cao.

Kortom, ook in het publieke debat is er steun voor onze acties!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.