Krappe meerderheid FNV Spoor leden stemt voor het verbeterde onderhandelingsresultaat

“organisatiewijziging bij HR&O”

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 4 mei 2022

Zondag 1 mei sloot de raadpleging onder de FNV Spoor leden en niet-leden werkzaam bij HR&O over het nieuwe onderhandelingsresultaat “Organisatiewijziging HR&O”.

Kleine meerderheid stemt voor

• 52% heeft voor het nieuwe onderhandelingsresultaat gestemd.
  • 46% heeft tegen het nieuwe onderhandelingsresultaat gestemd.
  • 2% gaf aan zich van stemming te onthouden.

Uitslag niet-leden

De niet-leden stemde met kleine meerderheid TEGEN het verbeterde onderhandelingsresultaat. Maar wij zijn een vereniging van, voor en door leden, waar de stem van de leden uiteindelijk doorslaggevend is.

Resultaat wordt akkoord

Dat betekent dat met een zeer matig draagvlak, dit resultaat een akkoord is geworden en door FNV Spoor wordt ondertekend. Het akkoord treedt pas in werking vanaf datum implementatie. De OR zal eerst nog haar advies geven en de directie zal dan een definitief besluit nemen.

Zorgen over dienstverleningsmodel

Zowel de voorstemmers als tegenstemmers waren in de vele stemverklaringen wel behoorlijk eenduidig. De directie wordt verweten, via een onzorgvuldig proces, een niet rijp en mogelijk onrealistisch dienstverleningsmodel erdoor te willen drukken. Waarmee HR&O slechter in plaats van beter in staat wordt gesteld haar belangrijke rol in de organisatie uit te voeren. Ook het moment dat de directie heeft gekozen wordt afgekeurd. Men vindt het zeer onverstandig juist nu er veel werk te verrichten is, zoals hoog ziekteverzuim en begeleiden van de vele andere organisatiewijzingen, deze organisatiewijziging door te voeren. Weer anderen geven aan: leuk dat voor diverse functionarissen hoofdstuk 8 is afgesproken, maar beter was geweest de HR&O professionals juist de volledige ruimte die voor hoofdstuk 9 nodig is te bieden.

FNV Spoor bezorgd over ontbreken groot draagvlak

Een deel kan niet wachten te starten met het beoogde dienstverleningsmodel en een deel ziet liever dat de directie de adviesaanvraag intrekt. FNV Spoor stelt vast dat de directie er niet in is geslaagd een breed draagvlak voor deze organisatiewijziging te verkrijgen. Dat baart FNV Spoor grote zorgen. Want HR&O zou in deze periode meer dan ooit de Haarlemmerolie van NS behoren te zijn, die zich volledig op haar taken moeten kunnen richten. De bal ligt nu bij de OR en directie.

Met vriendelijke groeten,

Bestuurder FNV Spoor - Henri Janssen