Grote zorgen om niet sluitende BHV organisatie NS

Ook vragen over brand- en ontruimingsleiding

Door Redactie 2 mei 2022

Op 24 november 2021, na de staking door het personeel van NS Service Stations, kwamen wij met de NS overeen dat de adviesaanvraag Procesleider Perron (PLP) - Coördinator Wal (CW) ingetrokken zou worden. Daarbij is overeengekomen dat alle PLP’ers terug naar eigen standplaats en weer terug in eigen functie, met alle oorspronkelijke taken, zouden worden geplaatst.

Station NS

Van levensbelang

De PLP’ers zijn, als opgeleide BHV, een belangrijke schakel in de lokale BHV organisatie. De PLP’ers zijn op ieder station de ontruimingsleiders en vullen onder andere de brandwachtfunctie in. Zij hebben het overzicht, weten bijvoorbeeld waar de gasafsluitingen zitten en zijn in noodsituaties de schakel met de veiligheidscentrale. Ook weten collega’s dat ze bij bepaalde noodsituaties de PLP’ers moeten betrekken. Belangrijke taken en als het er op aankomt zelfs letterlijk levensbelangrijke taken.

Gaten in de diensten

Tijdens het indienen van de adviesaanvraag aan de OR, om het aantal PLP’ers en CW’ers sterk terug te brengen, heeft de NS erg veel van deze medewerkers via een vrijwillige vertrekregeling laten vertrekken. Zoveel dat op veel stations er nu sprake van tekorten zijn. Om dat op te lossen is een onderdeel van de afspraken tussen bonden en de NS dat de NS weer PLP’ers zou gaan werven en binnen 3 maanden, vanaf 24 november 2021, de PLP’ers op de stations weer volledig in te plannen. Uiteraard in eigen volledige functie en takenpakket. Daar waar het operationeel nodig is, zou de NS PLP’ers gaan werven. En daar zit dus de kneep, de NS heeft door eigen toedoen gaten in de diensten waardoor de BHV protocollen niet meer kloppen met de praktijk en er dus sprake van levensbedreigende situaties zouden kunnen ontstaan.

Risico voor personeel en reizigers

Nu er een onduidelijke situatie is ontstaan weet niemand meer waar men aan toe is en bij wie men bij calamiteiten moet zijn. Dat is een onacceptabele situatie. Daarover hebben wij de NS op 3 maart aangesproken en de NS aangespoord snel te zorgen voor een gedegen BHV organisatie. Zowel op papier als in de praktijk. Na enkele mailwisselingen tussen de NS en FNV Spoor reageerde de NS op 15 maart als volgt:

De praktijk sluit momenteel niet overal aan op hoe de BHV organisatie op papier is vastgelegd. Dat is bekend en lossen we niet direct op, maar dat doen we in de komende periode zorgvuldig. Hierbij is QHSE intensief betrokken, zodat we weer komen tot een passende BHV organisatie die ook zo in de praktijk wordt uitgevoerd. Dat vraagt echter nog wat tijd.

Vervolgens hebben wij nog meermaals de NS aangespoord hun BHV organisatie op orde te brengen. Helaas bleek dat tot nu toe tevergeefs. Bij herhaling weigert de NS in hun reacties op onze concrete vragen in te gaan. Wij begrijpen dat ook diverse Onderdeel Commissies van de OR het management over dit belangrijke onderwerp hebben bevraagd.

FNV Spoor heeft op dinsdag 26 april de NS laten weten het te betreuren dat de NS nog steeds geen antwoorden op onze vragen heeft gegeven en dat de door de NS erkende issues rondom de BHV organisatie FNV Spoor grote zorgen baart en dat wij nu niet anders kunnen dan de publiciteit te zoeken. Uiteraard met als doel, de NS aan te sporen haar BHV organisatie per direct op orde te brengen. Het belang daarvan zal iedereen duidelijk zijn. Het kan zijn dat personeel en ook reizigers gevaar lopen.