Medezeggenschapsverkiezingen PostNL

Door Redactie 25 april 2022

Op dinsdag 1 en woensdag 2 november 2022 vinden de verkiezingen plaats bij PostNL. Zowel bij Pakketten als bij Operations als bij CBS en het Hoofdkantoor.

De medezeggenschap bij PostNL bestaat uit ondernemingsraden bij Pakketten, Operations, het Hoofdkantoor, CBS en onderdeelcommissies. De zittingstermijn van de huidige ondernemingsraden en onderdeelcommissies van PostNL eindigt op 31 december 2022.

Wat doen de ondernemingsraad en de onderdeelcommissies?

De MZ van PostNL bestaat dus uit ondernemingsraden en onderdeelcommissies bij Operations, Pakketten en het Hoofdkantoor.

De Ondernemingsraad (or) komt op voor de belangen van het personeel in een onderneming of organisatie. De or mag meedenken over bedrijfseconomische en sociale onderwerpen. De or kan door advisering of instemming invloed hebben op de bedrijfsvoering. Zo kan deze raad een bijdrage leveren aan het goed functioneren van het bedrijf.

Er zijn twee onderdeelcommissies (oc) bij Operations, voor Sorteren en Bezorgen. Bij de andere OR’en zijn geen OC’s.

Vind je bijvoorbeeld dat je depot, VBL of sorteercentrum niet goed genoeg schoongehouden wordt en wil je hier iets aan veranderen? Of dat alle reorganisaties te snel gaan en niet goed uitgelegd worden? In de ondernemingsraad of in de onderdeelcommissie kun je over deze onderwerpen meedenken!

Je kan zelf kiezen voor OC of OR  en je wordt gekozen voor een termijn van 3 jaar.

FNV leden in de mz

Als FNV lid in de or of oc ben je ook het gezicht van de FNV, je vertegenwoordigt eigenlijk de FNV. Je draagt de standpunten uit waar de FNV voor staat. Zo zorgen we ook in de or en oc voor een sterke vakbond.

Iets voor jou?

Het or- en oc werk is gevarieerd en uitdagend. Het draagt bij aan je persoonlijke ontwikkeling en spreekt je verborgen talenten aan. Wil jij meedenken, meepraten en meebeslissen? Heb jij ideeën hoe het beter kan? Stel je kandidaat!

In de bijlage van de brief vind je een profiel voor or- en oc-leden namens FNV. Als jij je wilt kandideren, vul dan het formulier in, dit kan door deze link te gebruiken https://www.onderzoekdoen.nl/enq/?f=94fozeoc1k of door het formulier retour te sturen in de bijgevoegde envelop doe dit uiterlijk voor 15 mei 2022. Vermeld op de envelop de volgende gegevens t.a.v. Djamilla Bennis kantoor Rotterdam

Tijdsinvestering

De nieuwe ondernemingsraden én de onderdeelcommissies worden benoemd voor een periode van 3 jaar. Ieder lid wordt voor zijn or- of oc-werk gecompenseerd met een aantal uur per week. Dat betekent dat je voor die tijd een aanvullende arbeidsovereenkomst kunt krijgen, of dat je voor die tijd vervangen kunt worden.

De nieuwe or en oc wil goed contact met de achterban houden en vergadert daarom regelmatig op locatie in de regio, zodra dit fysiek weer mogelijk is.

belangrijk - een divers samengestelde or!

Het is van groot belang dat de nieuwe or en oc een goede afspiegeling zijn van het personeel, met name dat de regio’s vertegenwoordigd, maar ook een goede balans van jong en oud, man/vrouw en diverse achtergronden worden van harte uitgenodigd zich verkiesbaar te stellen. En we zoeken kandidaten vanuit de verschillende staven en voor het hoofdkantoor!

blijf niet aan de kant staan – praat mee!

Het wordt een boeiende periode, waarin de or en de oc het verschil kan maken voor de organisatie en de collega’s. Ben jij een kritische meedenker, die pijnpunten ziet maar ook met oplossingen komt? Ben jij … een goede lezer, een goede onderhandelaar, een teamplayer, een luisteraar, samenvatter, overtuiger, initiatiefnemer, afmaker, communicator met de achterban? Stel je dan kandidaat! Je bent hard nodig voor een invloedrijke ondernemingsraad!

Wil je eerst meer weten over het werk van de or of oc? Vraag een collega die nu in de Ondernemingsraad of Onderdeelcommissies zitten, of de leden van de kiescommissie.

Hoe nu verder als je je kandidaat wil stellen?

• mei 2022:                      kiescommissie komt bij een om kandidatenlijst
                                          te maken.
                                          Start campagneteam. Team maakt plan​
  • juni 2022:                     de kandidatenlijst wordt goedgekeurd
                                          in de Brancheraad (kadergroep FNV
                                          OT en OC. (tijdig i.v.m. bezwaartemijn
                                          van twee weken).
  • 1 augustus 2022:          kandidatenlijsten inleveren bij PostNL
  • september 2022:          puntjes op de i campagne MZ + startschot
  • september - oktober:   campagne voeren op de werkvloer

Alle aanmeldingen moeten binnen zijn uiterlijk 15 mei 2022. Daarna komt de kiescommissie bijeen om de kandidatenlijst op te stellen. Daarna hoor je of je op de verkiezingslijst staat en op welke plek. Ook als je vragen en/of opmerkingen hebt, kun je deze sturen naar het bovenstaande emailadres.

De kiescommissie bestaat uit een delegatie van actieve FNV leden welke niet verkiesbaar zijn voor de medezeggenschap.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.