Medewerkers Hapag-Lloyd behouden koopkracht met nieuwe cao

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 1 april 2022

De lonen van medewerkers van containerrederij Hapag-Lloyd stijgen de komende drie jaar mee met de inflatie. Dit jaar komt die naar verwachting van het CBS uit tussen de 6 en 7 procent.

Deze automatische prijscompensatie (APC) is een van de afspraken die FNV Havens en CNV Vakmensen met de directie hebben gemaakt in een onderhandelingsresultaat over een nieuwe cao. Asmae Hajjari, bestuurder FNV Havens: ‘Zeker gezien de hoge stijging van de prijzen op dit moment, is dit een heel mooi resultaat voor de medewerkers.’

Aankomend jaar 10%

Bovenop de APC krijgen medewerkers die nog niet aan de top van hun schaal zitten er 3% salaris per jaar bij. Hajjari: ‘Met de APC van tussen de 6 en 7 procent, kunnen medewerkers aankomend jaar dus een flinke loonsverhoging tegemoet zien van bijna 10%.’ Daarnaast wordt de reiskostenvergoeding verhoogd van 19 naar 30 cent per kilometer en de netto thuiswerkvergoeding gaat van 2 naar 3,50 euro per dag. Chantal van Binsbergen, bestuurder CNV Vakmensen: ‘Met al deze afspraken samen, gaan de medewerkers er flink op vooruit. Dat is precies wat ze verdienen, gezien de hoge winsten die het bedrijf de afgelopen tijd maakt.’

Minder werken

In de nieuwe cao wordt voor het eerst afspraken gemaakt over minder werken voor oudere medewerkers. Drie jaar voor de AOW-leeftijd kunnen mensen 70% gaan werken tegen 90% van het loon en met behoud van 100% pensioenopbouw. Verder vult Hapag-Lloyd het geboorteverlof aan van 70% naar 90%. Tot slot vallen nu ook de oud-medewerkers van NileDutch onder de cao van Hapag-Lloyd, dat NileDutch vorig jaar overnam.

300 mensen

Bij Hapag-Lloyd werken in Nederland ruim 300 mensen. De containerrederij is wereldwijd actief en behoort tot de top vijf van de wereld.