FNV Spoor trekt aan de bel na blamage NS

Door Redactie 5 april 2022

FNV Spoor heeft een open brief gestuurd naar de directie van NS (zie bijlage onderaan dit artikel). Hierin geven wij aan verbijsterd, boos, teleurgesteld en vol onbegrip te zijn na de landelijke storing van NS op 3 april. De top van NS heeft de reizigers in kou laten staan, maar niet enkel haar reizigers, ook haar medewerkers.

FNV Spoor trekt aan de bel na blamage NS

Een blamage

Rijdend personeel dat uren en uren in het land gestrand vast zaten en daar aan het lot werden overgelaten. Soms op plekken waar geen of smerige toiletten, geen kantine etc. te vinden waren. Al snel werd duidelijk dat NS met een IT-storing te maken had waardoor NS centraal het zicht kwijt was waar materieel en personeel zich bevonden. En de top van NS besloot het treinverkeer 100% stil te leggen om de tijd te gebruiken alles in kaart te brengen. NS leunt dus volledig op de IT en heeft geen plan B. De directie heeft de vakkennis van haar eigen medewerkers volledig miskent. De medewerkers stellen dat er wel aangepast gereden had kunnen worden. Als de top de kennis en kunde van vakmensen maar had durven te erkennen en gebruiken. De medewerkers schamen zich voor het handelen van de NS directie.

NS moet excuses maken

FNV Spoor eist in de open brief het volgende:

• FNV Spoor eist publiekelijk excuses van de directie omdat de NS’ers publiekelijk aan de schandpaal genageld zijn.
  • Directe betrokkenheid bij een transparant onderzoek. Zo niet, gaan wij het zelf doen.
  • Er dient in samenspraak met de vaklieden van de werkvloer een plan B opgesteld te worden. Voor het geval er in de toekomst weer een (IT) storing optreedt.
  • FNV Spoor zal voor het onderzoek en voor het opstellen van de plannen vaklieden leveren.
  • Breng de lokale organisatie weer terug in positie, zodat er een lokaal alternatief mogelijk is voor de klant van dat moment. Niet voor de klant van morgen.
  • Alle gemaakte kosten door medewerkers, om de dag door te komen en om thuis te komen, worden volledig vergoed. En er geen enkele discussie bestaat als er ergens geen bonnetje van is. Uiteraard worden alle uren en toeslagen vergoed.

We kijken uit naar de inhoudelijke reactie van NS. Wij houden je op de hoogte van de ontwikkelingen.

Lees de openbrief van FNV Spoor