FNV Spoor heeft een open brief gestuurd naar de directie van NS (zie bijlage onderaan dit artikel). Hierin geven wij aan verbijsterd, boos, teleurgesteld en vol onbegrip te zijn na de landelijke storing van NS op 3 april. De top van NS heeft de reizigers in kou laten staan, maar niet enkel haar reizigers, ook haar medewerkers.
Rijdend personeel dat uren en uren in het land gestrand vast zaten en daar aan het lot werden overgelaten. Soms op plekken waar geen of smerige toiletten, geen kantine etc. te vinden waren. Al snel werd duidelijk dat NS met een IT-storing te maken had waardoor NS centraal het zicht kwijt was waar materieel en personeel zich bevonden. En de top van NS besloot het treinverkeer 100% stil te leggen om de tijd te gebruiken alles in kaart te brengen. NS leunt dus volledig op de IT en heeft geen plan B. De directie heeft de vakkennis van haar eigen medewerkers volledig miskent. De medewerkers stellen dat er wel aangepast gereden had kunnen worden. Als de top de kennis en kunde van vakmensen maar had durven te erkennen en gebruiken. De medewerkers schamen zich voor het handelen van de NS directie.
FNV Spoor eist in de open brief het volgende:
We kijken uit naar de inhoudelijke reactie van NS. Wij houden je op de hoogte van de ontwikkelingen.