Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Zorgvervoer- en taxichauffeurs dreigen dupe te worden van slechte uitvoering nieuwe pauzeregels

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 7 maart 2022

Chauffeurs bij taxi- en zorgvervoerbedrijven dreigen de dupe te worden van de slechte uitvoering van de nieuwe cao-afspraken over pauzes. Volgens FNV is de verdeeldheid bij werkgeversorganisatie KNV de oorzaak van de onduidelijkheid over de nieuwe regels.

Meindert Gorter, bestuurder FNV Zorgvervoer & Taxi: ‘Wij hebben de KNV gevraagd hun achterban op een juiste manier te informeren over de afspraken, om te zorgen dat chauffeurs krijgen waar ze volgens de cao recht op hebben.’

Onterecht

De nieuwe pauzeregels gingen in op 1 maart, zoals afgesproken in de nieuwe cao van 2022. Een werkgever mag voor pauzes tot 12,5% van de beschikbaarheidsuren op het salaris inhouden, maar alleen als de chauffeur de pauze ook echt heeft kunnen nemen. ‘We zien nu dat een deel van de bedrijven de 12,5% standaard inhoudt op het loon, ook als de chauffeur de pauze doorgewerkt heeft. Dat betekent dat er onterecht loon wordt ingehouden.’

Onbeschoft

FNV is niet te spreken over de houding van de KNV en sommige van haar leden. Gorter: ‘Het is onbeschoft dat je als werkgever het lef hebt om gewerkte tijd van je personeel om te zetten in pauzetijd. Werkgevers uit de sector zouden zich moeten schamen voor de wijze waarop ze omgaan met afspraken uit de cao waaraan ze zelf hebben meegeschreven en die ze zelf hebben ondertekend. Hier wordt de sector, die toch al zit te springen om mensen, niet aantrekkelijker van.’

Oude cao

De nieuwe afspraken over pauzes zijn gekomen in plaats van de regelingen uit de oude cao. Daarbij moesten chauffeurs wel beschikbaar zijn, maar als er geen werk was op dat moment, kreeg de chauffeur ook niet uitbetaald. ‘Het kon dus zijn dat je als chauffeur een dienst van 10 uur had, maar dat je maar 5 uur betaald werd. De ondernemersrisico’s werden op die manier afgewenteld op de chauffeurs. Met de nieuwe afspraken is dat gelukkig verleden tijd, maar dan moeten de afspraken wel goed nagekomen worden’, aldus Gorter.