Per 1 januari 2022 is er een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi

Door Redactie 04 januari 2022

Op 19 oktober 2021 zijn cao partijen tot een onderhandelingsresultaat gekomen. Vakbondsleden hadden tot 15 november de gelegenheid hun stem uit te brengen. Ruim 80% van de vakbondsleden is akkoord gegaan met het onderhandelingsresultaat.

taxibusje

En ook werkgevers zijn akkoord gegaan. Helaas is er tussen werkgevers en vakbonden onenigheid gekomen over de uitwerking in de teksten van de cao. Net voor het einde van 2021 hebben we hierover een oplossing bereikt. Zodra de nieuwe cao teksten akkoord zijn, bieden we deze aan bij het ministerie SZW voor algemeen verbinding verklaring.

Wat zijn de belangrijkste wijzigingen in de nieuwe cao per 1 januari 2022

Onderbrekingen

De onderbrekingen verdwijnen uit de cao dit betekent dat in een dienst zonder blokken alle tijd in een dienst behalve je pauze betaald wordt.

Portaal

Er komt een portaal waar de werkgever vooraf aan moet geven in welk systeem jij werkt. Werk je in een maxflex of werk je in blokken. Dit kan per dag verschillen. Daarnaast moet de werkgever in het portaal aangeven wat jouw begin en eindtijd(en) zijn van je maxflex of de diverse blokken op een dag.

Loonsverhoging

De loonschalen en de feitelijke salarissen worden per 1 januari 2022 verhoogd met 2,5%.  Daarnaast word trede 2  uit de salarisschaal geschrapt.

Naamswijziging cao

de naam van de cao ‘cao Taxivervoer’ wordt gewijzigd in ‘cao Zorgvervoer en Taxi’.

Toekomst onderzoek

Er komt een onderzoek naar de toekomst van de sector en belangrijk onderdelen daarin zijn inkomenszekerheid en het blijven ontwikkelen van werknemers .