Overleg Stichting Maasveren mislukt

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 17 januari 2022

Het overleg dat FNV vandaag had met stichting de Maasveren over een nieuwe cao is mislukt. Bij het gesprek traden de wethouders van de Maasgemeenten Oss en West Maas en Waal op als bemiddelaar.

Nuri Alders, bestuurder FNV Havens: ‘De veermannen blijven staan voor gelijk loon voor gelijk werk. Dus ze accepteren niet dat nieuwe collega’s minder goede arbeidsvoorwaarden krijgen.’

Cao

De schippers van de Maasveren voeren al weken actie, omdat zij hun huidige cao, die verliep op 1 januari, willen verlengen. Hun werkgever wil dat alleen doen voor de huidige schippers. Voor de nieuwe schippers wil de werkgever een regeling met minder salaris, zonder vaste onregelmatigheidstoeslag en zonder doorbetaling bij ziekte langer dan 2 jaar of werkloosheid.

Acties

Tijdens de huidige acties worden alleen fietsers en voetgangers overgezet. Eigenlijk wilden de schippers dat alleen in de spits doen, maar omdat op de middelbare scholen toetsweken zijn, doen ze dat nu de hele dag tot 17.30 uur. De acties blijven na het mislukken van het overleg doorgaan.