Dit weekend alleen fietsers en voetgangers bij alle Maasveren

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 01 december 2021

Dit weekend voeren de medewerkers van De Maasveren opnieuw actie voor een nieuwe cao door op alle veren alleen voetgangers en (brom)fietsers mee te nemen. In een brief aan de reizigers laat de vakbond weten liever geen actie te voeren, maar dat de houding van de directie hen daartoe dwingt.

Nuri Alders, bestuurder FNV Havens: ‘De medewerkers vinden het erg vervelend voor de passagiers die niet mee kunnen. Het enige dat ze de directie vragen is iets meer loon en een cao die voor bestaande en nieuwe collega’s hetzelfde is.’

Overleg

Vorige week startten de eerste acties, omdat de directie van De Maasveren niet wilde praten met FNV Havens. Dat overleg kwam er uiteindelijk wel, maar dat leidde niet tot overeenstemming. ‘De werkgever liet weten dat sommige huidige en alle nieuwe collega’s geen onregelmatigheidstoeslag meer krijgen en dat ze de werkweek willen verlengen van 36 naar 40 uur. En dat allemaal voor minder loon’, aldus Alders.

Duizend handtekeningen

Voordat de acties begonnen, haalden de medewerkers meer dan duizend steunbetuigingen op bij de passagiers. Alders: ‘Ook tijdens de acties zijn de reacties over het algemeen positief. Maar we hopen dat de directie nu snel tot inkeer komt. Dan kunnen de veren weer varen zoals het hoort.’

Lees hier de brief aan de passagiers.