Terugblik kortgeding FNV Spoor en VVMC tegen NS

Door Redactie 25 november 2021

Op donderdag 18 november 2021 heeft het kortgeding wat FNV Spoor samen met VVMC tegen werkgever NS heeft aangespannen, gediend.

Terugblik kortgeding FNV Spoor en VVMC tegen NS

Waar gaat het om?

FNV Spoor en VVMC hebben dit kortgeding aangespannen om een einde te maken aan de gangbare praktijk van NS om werknemers vaststellingsovereenkomsten met een finaal kwijtingsbeding aan te bieden, terwijl over een drietal cao-bepalingen tussen de vakbonden en NS een verschil van mening bestaat. Deze geschillen zijn inmiddels door de vakbonden in een bodemprocedure aan de rechter voorgelegd. FNV Spoor en de VVMC hebben in dit kortgeding gevorderd dat NS een voorbehoud moet opnemen ten opzichte van het finale kwijtingsbeding.

Om duidelijkheid te krijgen over de uitleg van de 3 cao-bepalingen zijn FNV Spoor en de VVMC daarnaast een (aparte) procedure gestart, een zogenaamde bodemprocedure. De uitkomst van die bodemprocedure heeft (in beginsel) geen gevolgen voor de mensen die al een vaststellingsovereenkomst ondertekend hebben. Maar, als FNV Spoor en de VVMC door de bodemrechter in het gelijk worden gesteld, zullen FNV Spoor en de VVMC NS aanspreken om ook jegens die medewerkers de collectieve afspraken na te komen.

In de bijlage de ijzersterke pleitnota geschreven door de advocaten van FNV en de VVMC. Wij constateerden dat de rechter tijdens de zitting kritische vragen stelde, met name aan (de advocaten van) NS.

Op vrijdag 3 december 2021 zal de rechter vonnis wijzen. Dus het blijft afwachten en spannend.