Onderhandelingsresultaat Looncomponent Trainmanagers NS Internationaal

Het woord is aan de leden

Door Redactie 4 november 2021

Dinsdag 2 november jl. hebben vakbonden FNV Spoor en VVMC eindelijk een onderhandelingsresultaat bereikt over de looncomponent en loopbaanpad van de Trainmanagers van NS Internationaal. Het woord is nu aan de leden. Tot en met maandag 22 november 2021 kunnen de Trainmanagers hun mening geven over het resultaat.

Onderhandelingsresultaat Looncomponent Trainmanagers NS Internationaal

Staken helpt

Dit resultaat hebben we behaald nadat een eindbod van NS Internationaal door de leden van FNV Spoor en VVMC massaal is afgewezen, NS Internationaal een ultimatum in eerste aanleg negeerde en de Trainmanagers van de IC Brussel op 22 september 2021 massaal de hele dag het werk neer hebben gelegd.

Het resultaat op hoofdlijnen

• Looncomponent voor de Trainmanagers werkzaam op de ICE/ICBerlijn en Thalys/Eurostar wordt €123,82. Taakgroep = 57.
    In het eindbod van NS Internationaal was dat €110,00.
  • Looncomponent voor de Trainmanagers werkzaam op de ICBrussel wordt € 235,00. Taakgroep = 56.
    In het eindbod van NS Internationaal was dat €200,00.
  • Ook toekomstig nieuwe Trainmanagers op de ICBrussel krijgen zodra ze aan gestelde voorwaarden voldoen (zie onderhandelingsresultaat) de hogere looncomponent van €235,00.
    In het eindbod van NS Internationaal zouden de toekomstige Trainmanagers, zodra ze aan de gestelde voorwaarden voldoen, de lagere toeslag krijgen. Kortom, wij hebben voorkomen dat er op één trein onderscheid op beloning zou zijn gemaakt.
  • Ingangsdatum voor de hogere Looncomponent t.o.v. de verhoging in het eindbod van NS Internationaal voor de Trainmanagers werkzaam op de Thalys/Eurostar is net als in het eindbod 01-04-2018.
  • Ingangsdatum voor de hogere Looncomponent t.o.v. de verhoging in het eindbod van NS Internationaal voor de Trainmanagers werkzaam op de IC Brussel en op de ICE/ICBerlijn is net als in het eindbod 01-12-2019.

Lees hier het volledige onderhandelingsresultaat

Geef je mening

Tot en met maandag 22 november 2021 kunnen de Trainmanagers, werkzaam op één of meerdere carriers van NS Internationaal, zich bij de eigen vakbond over dit onderhandelingsresultaat uitspreken. Ben je lid van één van de vakbonden? Stuur dan een mailtje naar de betreffende vakbond waarin je aangeeft of je voor of tegen het onderhandelingsresultaat bent of je jezelf van stemming wilt onthouden. Uiteraard lezen we graag, indien je wenst, je stemverklaring. Mail je stem onder vermelding van je naam, lidnummer, postcode, huisnummer, functie en voor welke carrier je werkt. Wij zijn ook nieuwsgierig naar de mening van de niet-vakbondsleden. Uiteraard bepalen de leden uiteindelijk de uitslag van de ledenraadpleging.

Breng je stem nu uit door te mailen naar:

Ultimatum nog niet van tafel

Het ultimatum is nog niet van tafel. Wel hebben wij NS toegezegd dat de acties worden opgeschort zolang de ledenraadpleging loopt. Indien de meerderheid (50% +1) voor dit onderhandelingsresultaat stemt, is het ultimatum van tafel en wordt dit onderhandelingsresultaat een resultaat. Als de meerderheid dit resultaat afwijst, gaan wij NS mededelen dat er geen akkoord is en wordt het actietraject weer opgestart.

Speciale aandacht voor de uitbetaling

NS Internationaal heeft eerder aangegeven de verhogingen uit hun eindbod uit te gaan voeren. Dat betekent dat jullie binnenkort met terugwerkende kracht die verhoging op de loonstrook en bankrekening  aantreffen. Indien de meerderheid van de geraadpleegde leden voor het onderhandelingsresultaat stemmen, zal NS ook de hierin opgenomen verhogingen met terugwerkende kracht uitkeren.