Postbezorgers in bonte stoet voor cao met leefbaar loon

Zij lopen maandag 25 oktober naar hoofdkantoor PostNL in Den Haag

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 21 oktober 2021

Zo’n veertig postbezorgers lopen maandag samen van station Hollands Spoor naar het hoofdkantoor van PostNL in Den Haag. Maadey Meuleman, bestuurder FNV Post & Pakketten: ‘Zij vragen aandacht voor een goede, nieuwe cao en leveren persoonlijk een mega envelop af bij hun werkgever met daarin hun voorstellen. Hun belangrijkste eis: een leefbaar loon.’

Postbezorgers en FNV in actie voor hoger loon

Dinsdag 26 oktober is de eerste gespreksronde voor de nieuwe cao. De huidige cao liep af op 30 september. De FNV heeft de inzet voor de onderhandelingen opgehaald bij leden en niet-leden.

Iedereen minimaal € 14 per uur

Meuleman: ‘Het meest in het oog springend is natuurlijk het veel te lage loon van postbezorgers. De ruim 18.000 postbezorgers, waar tijdens de coronacrises nog zo hard voor is geklapt, hebben geen leefbaar loon. Wij willen dat het loon voor iedereen naar € 14 per uur gaat.’

Postbedrijf heeft miljoenen verdiend

Een postbezorger krijgt nu gemiddeld slechts € 10,80 per uur. ‘Dat moet en kan anders’, zegt Meuleman. ‘Zeker als je bedenkt dat PostNL de afgelopen twee jaar miljoenen heeft verdiend omdat door de coronacrisis heel Nederland online winkelde en de overheid ontzettend veel brieven heeft verstuurd.’

Werkdruk flink omhoog

Door de pandemie en ook nog de overname van concurrent Sandd moest er veel meer post worden verwerkt. Daardoor is de werkdruk van de postbezorgers flink omhoog gegaan. Zij vragen, naast meer loon, om persoonlijke aandacht van hun leidinggevenden, tien minuten doorbetaalde pauze en een goede bedrijfsfiets en kleding.

Lees de voorstellenbrief