Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Stakende PostNL-vrachtwagenchauffeurs bieden directie morgen petitie aan

De frustratie over het gebrek aan waardering is groot

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 19 januari 2023

Stakende vrachtwagenchauffeurs van PostNL bieden de directie vrijdagochtend om 11.00 uur in Den Haag een petitie aan. In de petitie wordt de directie onder meer opgeroepen meer waardering te hebben voor de chauffeurs.

Maadey Meuleman, bestuurder FNV Post en Pakketten: ‘De frustratie bij chauffeurs en andere PostNL’ers is groot. Ze worden lange tijd aan het lijntje gehouden en dan sluit hun werkgever ook nog eens een waardeloze cao af met twee vakbonden, zonder de FNV.’

Petitie

In de petitie wijzen de vrachtwagenchauffeurs ook op de vele administratieve taken die ze van PostNL krijgen. Volgens de chauffeurs is de administratie daardoor een onduidelijke puzzel geworden. Ook hekelen ze het uitblijven van een goede zwaarwerkregeling. ‘We doen zwaar werk, dus willen we eerder kunnen stoppen’, staat in de petitie. Ook wordt aandacht gevraagd voor de vele uitzendkrachten. Die doen structureel werk, maar krijgen geen vast contract.’

FNV niet aan tafel

Meuleman: ‘De FNV is bij het akkoord niet eens aan tafel gevraagd. Meuleman: ‘Daarmee wijs je een heel groot deel van je eigen personeel af. En dat zegt genoeg over hoe PostNL met zijn eigen mensen om gaat.’

Eisen chauffeurs afgewezen

De chauffeurs en andere FNV-leden bij PostNL zijn niet te spreken over de afspraken in de nieuwe cao. Ze willen dat de lonen voortaan automatisch meestijgen met de inflatie, minimaal 14 euro per uur en afschaffing van de jeugdloonschalen. Daarnaast willen de leden dat uitzendkrachten na negen maanden een vast contract krijgen. PostNL heeft met niet één van deze punten ingestemd. PostNL biedt over 2023 gemiddeld slechts 3%. Terwijl werknemers in de sector Transport & Logistiek en bij DHL  7,5% meer salaris  krijgen in 2023. Meuleman: ‘Dat is nogal een verschil. Dat betekent fors koopkrachtverlies met de huidige hoge inflatie.’.

Vertraging

Door de staking zal de bezorging van pakketten en poststukken vertraging oplopen, behalve bij rouwpost en medische zendingen. De huidige cao liep af op 31 maart 2022. Onder de cao PostNL vallen 19.000 mensen. Dat zijn niet alle medewerkers van het postbedrijf. Er zijn ook nog 16.000
postbezorgers in dienst, maar die hebben een eigen cao.