Oproep deelname ledenvergadering

CAO MUMO

portret Marijn van der Gaag
Door Marijn van der Gaag 19 oktober 2021

Wanneer stopt het? Werkgevers komen opnieuw aanzetten met een fooi! Niet alleen voor 2021, maar ook voor 2022...

Op donderdag 7 oktober jl. hebben werkgevers vallend onder de cao MultiModaal (MuMo) te weten Arriva en Keolis  en vakbonden weer om tafel gezeten. De onderhandelingen waren van korte duur. Werkgevers hebben een bod neergelegd dat voor vakbonden niet acceptabel is. De bonden hebben besloten dit bod voor te leggen aan de leden.

Bod werkgevers

Voor 2021:

• Looptijd 1 jaar
  • Schrappen alle lege tredes (8) in het loongebouw, waardoor werknemers in het loongebouw, niet meer een jaar kunnen stilstaan als het gaat om loon (twv 0,5% structureel). Dit punt stond op het verlanglijstje van de vakbonden.
  • 300 euro bruto eenmalig eind december 2021. Geen structurele loonsverhoging, maar een eenmalige. Na een jaar met corona, met het nemen van risico’s, een stijging van het ziekteverzuim en de werkdruk, geen applaus, maar een eenmalige uitkering!

Voor 2022:

• 1% structurele loonsverhoging, of 1,5% met verslechtering Golfpakus van 55 naar 61 jaar (+ variabel op 7 jaar van de AOW-leeftijd)

Is dat alles?
Ja, dit is alles. En dat terwijl er sprake is van stijgende krapte op de arbeidsmarkt.
Als we de balans op maken, dan zien we:

•  Cao 2020, zeer verlaat, met terugwerkende kracht weinig loonsverhoging (1%) en een RVU-regeling waar minder dan de helft van gebruikt maakt
  • Cao 2021, zie mager voorstel hierboven, plus we zitten alweer in oktober 2021
  •  Cao 2022  maar 1% loonsverhoging (of 1,5% met verslechtering van Golfpakus)

Het ziet er naar uit, dat werkgevers lang gebruik willen blijven maken van de coronasituatie om te blijven bezuinigen op hun personeel. Weinig loon, en onder het mom van de populaire term ‘wendbaarheid’ wensen de werkgevers jullie steeds flexibeler in te kunnen inzetten. En dat terwijl de medewerkers erg loyaal zijn naar hun werkgever en zich in de coronatijd enorm flexibel hebben opgesteld (en nog steeds!). Daarentegen voeren de werkgevers de druk verder op.

De vakbonden zijn wel klaar met deze opstelling van de werkgevers Multimodaal.
Het oprekken van het onderhandelingsproces, lage loonontwikkeling, en voorstellen die tot verslechteringen leiden.

Oproep: Wil jij dat dit zo door blijft gaan?

Jullie, de leden, zijn medeverantwoordelijk voor het resultaat. Als er geen tegengeluid komt via de ledenvergaderingen, dan blijven de werkgevers op dezelfde voet doorgaan. Gezamenlijk kunnen we dat stoppen. Bij deze dan ook de oproep aan alle leden van de vakbonden FNV, CNV en VVMC om deel te nemen aan de gezamenlijke ledenvergaderingen fysiek en digitaal (introducees zijn welkom).

Ledenvergaderingen fysiek en digitaal

We proberen de drempel zo laag mogelijk te houden, zodat iedereen kan deelnemen aan een vergadering. Om iedereen te kunnen bereiken en grote reisafstanden te voorkomen is er gekozen voor een combinatie van fysieke en digitale ledenvergaderingen. Hieronder vind je het overzicht van de vergaderingen.

Ledenvergaderingen digitaal

Om deel te nemen aan een digitale ledenvergadering, klik je op de betreffende datum en tijd (zie overzicht hieronder) op deze link. Deelnemen is mogelijk:

• Via je telefoon: je download eerst de app ‘Teams’ (in de appstore). Na installeren (in minder dan een minuut), kun je inloggen via bovenstaande link. Bij deelname via de telefoon is het raadzaam om oordopjes te gebruiken.
  • Via je pc of tablet: klik op bovenstaande link en je zit in de vergadering. Ben je zelf geen lid, maar uitgenodigd door een lid, dan kan hij/zij jou de digitale link doorsturen.

Ledenvergaderingen vakbonden FNV, CNV en VVMC

De verwachte duur van de vergadering is ongeveer 1 uur.

•  26 oktober Groningen (fysiek) v.a.10:00 uur; Het Prethoes, Koeriersterweg 26, Groningen
  •  26 oktober Leeuwarden (fysiek) v.a.15:00 uur; Wijnhornsterstraat 98, Leeuwarden (ingang via een ijzeren hek richting terrein Strukton)
  • 28 oktober Noord (digitaal) v.a.19:00 uur
  • 29 oktober Vechtdallijnen (digitaal) v.a.10:00 uur
  • 29 oktober Vechtdallijnen (digitaal) v.a.15:00 uur
  • 2 november Regio Oost (fysiek) v.a.15:00 uur; Loco, Lievelderweg 118, Lievelde
  • 2 november Regio Oost (digitaal) v.a.19:00 uur
  • 9 november Regio Limburg (digitaal) v.a.19:00 uur
  • 11 november Regio Limburg (digitaal) v.a.11:00 uur
  • 11 november DMG (digitaal) v.a.19:00 uur

Ben je niet in staat aanwezig te zijn bij de fysiek of digitaal geplande vergaderingen in jouw regio? Sluit dan aan bij de digitale vergadering in één van de andere regio’s. Zorg dat je er bij bent!

Namens de gezamenlijke vakbonden,

Met vakbondsgroet,