Nieuwe cao streekvervoerders een feit

Ruim driekwart leden vakbond akkoord

Portret Lisanne de Hoop
Door Lisanne de Hoop 31 mei 2023

17% loonsverhoging, maatregelen tegen hoge werkdruk en betere afspraken over woon- en werkverkeer. Meer dan driekwart van de FNV-leden bij vervoerders Arriva, Keolis en Qbuzz is het eens met deze afspraken en stemde in met de nieuwe cao multimodaal. Edwin Kuiper, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘We hebben met z’n allen hard gestreden en stevig moeten onderhandelen, maar gelukkig ligt er een solide pakket met afspraken. Dat geeft rust in de sector.'

Zevenklapper in loon

De cao krijg een looptijd van 36 maanden (tot en met december 2025). Hierin is een loonsverhoging in zeven stappen afgesproken. Per 1 januari 2023 en 1 april 2023 stijgen de lonen en de toeslagen voor het werken op onregelmatige tijden met 3%. Op 1 oktober dit jaar, 1 januari 2024 en 1 juli 2024 stijgt het loon nog eens met 2% per keer. Voor 2025 is op 1 januari en 1 juli ook een loonsverhoging van 2% afgesproken. Maar als de inflatie over 2024 hoger is dan de afgesproken loonsverhoging voor 2025 (4%), gaan de FNV en de werkgevers weer om de tafel om te overleggen over het loon in 2025.

Aanpassing roosters

Naast afspraken over het loon, zijn er ook afspraken gemaakt over roosters. Zo wordt het aantal dagen dat werknemers achter elkaar mogen werken lager en streven de werkgevers ernaar het aantal gebroken diensten te verminderen. In verder overleg willen de vakbond en werkgevers de eerste stappen maken om de intensiteit en lengte van diensten meer in evenwicht te brengen.

Ook wordt de kilometervergoeding in het woon- en werkverkeer verhoogd van 19 naar 22 cent en kunnen oudere werknemers al twee jaar voor hun pensioenleeftijd stoppen met werken (de zogeheten Regeling vervroegde uittreding of RVU-regeling).

Hard gestreden

Deze goede resultaten zijn niet zonder slag of stoot binnengehaald. Vanaf december 2022 waren er stakingsacties bij het regionale spoor- en busvervoer. In veel delen van het land stonden treinen en bussen regelmatig stil.

1.300 werknemers

De cao multimodaal geldt voor zo’n 1.300 werknemers die werken bij de regionale vervoerders Arriva, Keolis en Qbuzz. Onder de cao vallen buschauffeurs, machinisten, stewards, medewerkers service & veiligheid en storemedewerkers.