En nu is het geduld wel op...

Tijd voor actie!

Redactie
Door Redactie 11 februari 2021

Na een zoveelste poging van FNV om met TLN en VVT tot een goede cao Beroepsgoederenvervoer te komen, is ons geduld nu op! De werkgevers willen niet bewegen, maar beledigen jullie juist met hun voorstellen.

Wij hebben al die tijd ingezet op een cao waarin afspraken gemaakt moeten worden over:

  • Een fatsoenlijk loon
  • Goede arbeidsvoorwaarden
  • De mogelijkheid om eerder te stoppen met werken.

Dit blijkt voor de werkgevers een te grote opgave. Jullie, hun werknemers, moeten voor de coronacrisis opdraaien.

Ondergewaardeerd maar, oh ja, wel een held

Jullie kregen dit jaar vanaf de spreekstoel van de Minister-President te horen dat jullie een cruciaal beroep hebben, helden zijn jullie! Er is geklapt en er zijn buigingen gemaakt. Maar er wordt niet geregeld bij de klanten dat die voor fatsoenlijk sanitair zorgen en of dat er gegeten kan worden in wegrestaurants. Medewerkers in deze cruciale sector zijn economisch belangrijk voor onder andere de bevoorrading van winkels en ziekenhuizen, het leveren van pakketten, van de vaccinaties en tal van anderen belangrijke zaken. En ondertussen hebben jullie gewerkt in alle kleurcodegebieden, wel of geen lockdown, wel of geen avondklok.

Werkgevers nemen GEEN verantwoordelijkheid

Door de onzekerheden die Corona met zich mee brengt en de gevolgen van van het virus op alles en iedereen, heeft de werkgever een berg gevonden om achter te schuilen: "Het gaat slecht, het is onzeker en we weten niet wat de toekomst brengt".
Ze vergeten voor het gemak dat de rekeningen thuis wel gewoon ieder jaar hoger worden en dat er vorig jaar ook geen loonsverhoging en algemene verbeteringen van arbeidsvoorwaarden afgesproken is. Lang verhaal kort: wat de werkgevers geboden hebben, is veel te weinig en ze leggen uiteindelijk de rekening bij jullie, de medewerkers transport en logistiek neer.

Wat de werkgevers nu bieden is het volgende:

  • Looptijd cao tot en met 31 december 2021
  • Loonsverhoging van 2% in juli 2021
  • Arbeidsomstandigheden (rolcontainers): er worden werkgroepjes gemaakt en hooguit per 2022 worden dan maatregelen getroffen.
  • Standkachel en airco pas bij meer dan 30 graden en bij wachttijd langer dan 9 uur alleen op nieuwe vrachtwagens.
  • Een onderzoek naar het eerder stoppen met werken.

Kortom, dat stelt niet zo veel voor.

Wat vindt de onderhandelingsdelegatie daarvan?

Een veel te mager loonbod en geen compensatie voor het vorige jaar. Onzinnige voorwaarden met betrekking tot standkachel en standairco’s en alweer een onderzoek van werkgevers naar rolcontainers. Eerder stoppen met werken? Opnieuw een onderzoek, terwijl het afgesproken is in het Pensioenakkoord!

FNV vindt het ongelofelijk om te merken dat dít de beloning van de werkgevers voor de medewerkers in de transport en logistiek is. Jullie, die met opgeheven hoofd alle omstandigheden hebben mogen trotseren, dagen achterelkaar in een kleine cabine met je afhaalbakje eten en je thermoskan achter het stuur, dicht op elkaar in een wachtruimte en zonder voldoende afstand werken in warehouses. Naar buiten om te plassen op een Dixi en je handen te wassen met eigen gekocht water en of zelf meegenomen desinfectiedoekjes.

Jullie nemen je verantwoordelijkheid wel

Natuurlijk zit dit vak jullie in het bloed. Op tijd bij de klant zijn, of je wilt zorgen dat de wagens op tijd geladen zijn en iedereen zijn producten op tijd krijgt. Die verantwoordelijkheid zien we niet terugbetaald in de voorstellen van de werkgevers. Maar de medewerkers met een cruciaal beroep hebben ook recht op een goede cao, eerder kunnen stoppen met werken en goede arbeidsomstandigheden, zodat je gezond en wel de pensioenleeftijd kan halen.

Hoe nu verder?

We gaan met de subsectorraad overleggen over het stellen van een ultimatum. Dat wil zeggen dat we in de actiemodus moeten komen.

Acties

We zijn gestart met een kwartiertje pauze, om jullie de gelegenheid te bieden naar onze onderhandelaar Willem Dijkhuizen te luisteren en om de onderhandelingsdelegatie te ondersteunen. Nog geen grote acties, want daarvoor moet je eerst een punt in de onderhandelingen bereiken, waarbij staken geoorloofd is. Dat punt lijkt nu bereikt. Dit is het moment waarop we kunnen opschalen. Er zit immers geen rek meer in en er komt geen beter bod van de werkgevers om jullie te belonen.

Het actiecomité is samen met kaderleden en team FNV Transport & Logistiek druk bezig met het voorbereiden van grotere acties.

 

Sluit je aan, laat het ons weten als je mee wilt doen!

 

Luister ook naar de nieuwe CAO UPDATE podcast:

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.