Na een zoveelste poging van FNV om met TLN en VVT tot een goede cao Beroepsgoederenvervoer te komen, is ons geduld nu op! De werkgevers willen niet bewegen, maar beledigen jullie juist met hun voorstellen.
Wij hebben al die tijd ingezet op een cao waarin afspraken gemaakt moeten worden over:
Dit blijkt voor de werkgevers een te grote opgave. Jullie, hun werknemers, moeten voor de coronacrisis opdraaien.
Jullie kregen dit jaar vanaf de spreekstoel van de Minister-President te horen dat jullie een cruciaal beroep hebben, helden zijn jullie! Er is geklapt en er zijn buigingen gemaakt. Maar er wordt niet geregeld bij de klanten dat die voor fatsoenlijk sanitair zorgen en of dat er gegeten kan worden in wegrestaurants. Medewerkers in deze cruciale sector zijn economisch belangrijk voor onder andere de bevoorrading van winkels en ziekenhuizen, het leveren van pakketten, van de vaccinaties en tal van anderen belangrijke zaken. En ondertussen hebben jullie gewerkt in alle kleurcodegebieden, wel of geen lockdown, wel of geen avondklok.
Door de onzekerheden die Corona met zich mee brengt en de gevolgen van van het virus op alles en iedereen, heeft de werkgever een berg gevonden om achter te schuilen: "Het gaat slecht, het is onzeker en we weten niet wat de toekomst brengt".
Ze vergeten voor het gemak dat de rekeningen thuis wel gewoon ieder jaar hoger worden en dat er vorig jaar ook geen loonsverhoging en algemene verbeteringen van arbeidsvoorwaarden afgesproken is. Lang verhaal kort: wat de werkgevers geboden hebben, is veel te weinig en ze leggen uiteindelijk de rekening bij jullie, de medewerkers transport en logistiek neer.
Wat de werkgevers nu bieden is het volgende:
Kortom, dat stelt niet zo veel voor.
Een veel te mager loonbod en geen compensatie voor het vorige jaar. Onzinnige voorwaarden met betrekking tot standkachel en standairco’s en alweer een onderzoek van werkgevers naar rolcontainers. Eerder stoppen met werken? Opnieuw een onderzoek, terwijl het afgesproken is in het Pensioenakkoord!
FNV vindt het ongelofelijk om te merken dat dít de beloning van de werkgevers voor de medewerkers in de transport en logistiek is. Jullie, die met opgeheven hoofd alle omstandigheden hebben mogen trotseren, dagen achterelkaar in een kleine cabine met je afhaalbakje eten en je thermoskan achter het stuur, dicht op elkaar in een wachtruimte en zonder voldoende afstand werken in warehouses. Naar buiten om te plassen op een Dixi en je handen te wassen met eigen gekocht water en of zelf meegenomen desinfectiedoekjes.
Natuurlijk zit dit vak jullie in het bloed. Op tijd bij de klant zijn, of je wilt zorgen dat de wagens op tijd geladen zijn en iedereen zijn producten op tijd krijgt. Die verantwoordelijkheid zien we niet terugbetaald in de voorstellen van de werkgevers. Maar de medewerkers met een cruciaal beroep hebben ook recht op een goede cao, eerder kunnen stoppen met werken en goede arbeidsomstandigheden, zodat je gezond en wel de pensioenleeftijd kan halen.
We gaan met de subsectorraad overleggen over het stellen van een ultimatum. Dat wil zeggen dat we in de actiemodus moeten komen.
We zijn gestart met een kwartiertje pauze, om jullie de gelegenheid te bieden naar onze onderhandelaar Willem Dijkhuizen te luisteren en om de onderhandelingsdelegatie te ondersteunen. Nog geen grote acties, want daarvoor moet je eerst een punt in de onderhandelingen bereiken, waarbij staken geoorloofd is. Dat punt lijkt nu bereikt. Dit is het moment waarop we kunnen opschalen. Er zit immers geen rek meer in en er komt geen beter bod van de werkgevers om jullie te belonen.
Het actiecomité is samen met kaderleden en team FNV Transport & Logistiek druk bezig met het voorbereiden van grotere acties.
Sluit je aan, laat het ons weten als je mee wilt doen!
Luister ook naar de nieuwe CAO UPDATE podcast: