Op woensdag 26 augustus zijn de onderhandelingen over de reorganisatie KLM begonnen. Daarbij gaat het over hoeveel werknemers er boventallig zijn, hoe we de boventalligheid oplossen en de bijdrage van de werknemers.
Er is lang gesproken over de invulling van de voorwaarde van de overheid bij het verstrekken van een lening aan KLM: de werknemers moeten een bijdrage leveren.
FNV Luchtvaart heeft een duidelijke stelling ingenomen: de inkomens tot 1,5 keer modaal hoeven geen bijdrage te leveren! Dat staat ook in een motie in de Tweede Kamer. Wij hebben KLM gevraagd een standpunt in te nemen over hoe KLM vindt dat de afspraak ingevuld moet worden.
KLM houdt vast aan de grens 1x modaal en rekent bij modaal inkomen alle loonelementen. Daardoor wordt van vrijwel alle werknemers een bijdrage gevraagd. Ook heeft KLM voorgesteld om o.a. de afgesproken loonsverhogingen te gebruiken voor de werknemersbijdrage.
We zitten dus nog mijlenver uit elkaar.
In een brief aan KLM hebben we aangegeven hoe boventalligheid opgelost moet worden.
We hebben met onze advocaten gesproken over het kort geding tegen het uitstel van de loonsverhoging. Juridisch bleek dit toch ingewikkelder dan verwacht. Bovendien zijn we nu met KLM in overleg over de werknemersbijdrage. Daarbij gaat het ook over het wel/niet toekennen van de loonsverhoging. Let wel, FNV Luchtvaart wil dat de loonsverhoging wordt betaald!
Voor een kort geding moet de zaak spoedeisend zijn, het is geen principiële uitspraak.
Het Bedrijfsafdelingsbestuur (BAB) heeft er nu voor gekozen ons kruit nog even droog te houden voor het mogelijke conflict over de bijdrage van de werknemers. Komen we daar uit, dan is er niks aan de hand. Komen we daar niet uit, dan zal waarschijnlijk een gewone rechtszaak nodig zijn.