Onderhandelingen reorganisatie KLM begonnen

Redactie
Door Redactie 27 augustus 2020

Op woensdag 26 augustus zijn de onderhandelingen over de reorganisatie KLM begonnen. Daarbij gaat het over hoeveel werknemers er boventallig zijn, hoe we de boventalligheid oplossen en de bijdrage van de werknemers.

Onderhandelingen reorganisatie KLM begonnen
  • Hoeveel boventalligen: KLM gaat de adviesaanvragen over de reorganisatie in de eerste week van september indienen bij de or en groepscommissies.
  • Hoe lossen we de boventalligheid op?
  • Bijdrage van de werknemers.

Bijdrage werknemers

Er is lang gesproken over de invulling van de voorwaarde van de overheid bij het verstrekken van een lening aan KLM: de werknemers moeten een bijdrage leveren.

FNV Luchtvaart heeft een duidelijke stelling ingenomen: de inkomens tot 1,5 keer modaal hoeven geen bijdrage te leveren! Dat staat ook in een motie in de Tweede Kamer. Wij hebben KLM gevraagd een standpunt in te nemen over hoe KLM vindt dat de afspraak ingevuld moet worden.

KLM houdt vast aan de grens 1x modaal en rekent bij modaal inkomen alle loonelementen. Daardoor wordt van vrijwel alle werknemers een bijdrage gevraagd. Ook heeft KLM voorgesteld om o.a. de afgesproken loonsverhogingen te gebruiken voor de werknemersbijdrage.

We zitten dus nog mijlenver uit elkaar.

Boventalligen

In een brief aan KLM hebben we aangegeven hoe boventalligheid opgelost moet worden.

  • Geen gedwongen ontslagen.
  • Boventalligheid oplossen met interne mobiliteit, detacheringen.
  • Stimuleren (tijdelijk) minder werken in de vorm van deeltijd of gedeeltelijk onbetaald verlof door het verschil in inkomen gedeeltelijk te financieren.
  • Om- en bijscholing van werknemers die naar andere functies overgaan.
  • Onderzoeken de mogelijkheden van vormen van deeltijd-WW.
  • Uitwerken afspraken uit pensioenakkoord 2019 dat ouderen met zware beroepen eerder kunnen stoppen met werken.
  • Stimuleren vervroegd pensioen door financiële bijdragen voor het inkomensverlies.
  • Insourcen van werk, denk aan recepties etc.
  • Geen werk afstoten (afhandeling Transavia zelf blijven doen!).
  • Nieuwe organisatie met minder flex en meer vaste contracten.

Kort geding

We hebben met onze advocaten gesproken over het kort geding tegen het uitstel van de loonsverhoging. Juridisch bleek dit toch ingewikkelder dan verwacht. Bovendien zijn we nu met KLM in overleg over de werknemersbijdrage. Daarbij gaat het ook over het wel/niet toekennen van de loonsverhoging. Let wel, FNV Luchtvaart wil dat de loonsverhoging wordt betaald!

Voor een kort geding moet de zaak spoedeisend zijn, het is geen principiële uitspraak.

Het Bedrijfsafdelingsbestuur (BAB) heeft er nu voor gekozen ons kruit nog even droog te houden voor het mogelijke conflict over de bijdrage van de werknemers. Komen we daar uit, dan is er niks aan de hand. Komen we daar niet uit, dan zal waarschijnlijk een gewone rechtszaak nodig zijn.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.