Beste FNV Spoor vrienden, afgelopen woensdag 9 januari heeft de OR met de directie afgesproken dat er landelijk bij RET diensten, bij het S bord voortaan SPOC (Single Point Off Contact) wordt ingevoerd. FNV complimenteert de OR met deze afspraak.
Op 13 december jl. heeft FNV Spoor melding bij directie gemaakt over de verhoogde gevaarzetting vanwege de nieuwe RET procedure. Daarbij was sprake van substantiële verhoging aantal STS passages en Deadlocks. Tijdens het vakbondsoverleg met directie Service
en Operatie is deze kwestie door FNV Spoor geagendeerd en toegelicht en werden er al afspraken gemaakt. Wij gaven de directie mee dat het aantal contactmomenten van de machinist met de werkvoorbereider en treindienstleider, als afleidend werd ervaren en dat
dit ook tot fouten leidt dan wel uitlokt. Uiteraard zijn de operationele oplossingen de verantwoordelijkheid van de Ondernemingsraad. Het is dus zeer goed dat jullie OR deze verantwoordelijkheid heeft opgepakt.
CTW Utrecht
Rond, maar ook tijdens, de kerstdagen en tijdens oud & nieuw zijn wij over de gevaarzettende situatie op CTW Utrecht nog diverse malen in contact met de directie en medewerkers geweest. Dat ging over het handmatig omleggen van de wissels. De afspraken tussen
directie en OR lossen die kwestie nu slechts voor een klein deel op.
Goede stap, maar we zijn er nog niet
De bovenstaande stap is echt een waardevolle stap en wij zijn tevreden dat FNV Spoor de directie en OR op het juiste spoor heeft weten te zetten. Maar we zijn er nog niet. Op de rangeerterreinen voldoen lang niet alle sporen aan de eisen om er langs en over
te lopen. Denk daarbij aan onvoldoende verlichting en aan het gemis van looppaden die aan de gestelde eisen voldoen. Ook wordt het kunnen meeluisteren met de communicatie tussen treindienstleider en machinisten, gemist. Geen acuut veiligheidsissue, maar
de mogelijkheid om de communicatie tussen treindienstleider en machinist te kunnen volgen maakt het werk voor de andere machinisten wel efficiënter. In sommige gevallen draagt het meeluisteren wel bij aan een veilige werkomgeving. Dus er is nog wel wat werk
aan de winkel. Maar zoals gezegd, wij zijn tevreden met deze afspraak.
Samenwerking NS met ProRail
Afgelopen woensdag werden er in Nijmegen treinen opgeheven omdat ProRail op dat moment geen bevoegd treindienstleider in dienst had. Dat klinkt rigoureus, maar was voorspelbaar. ProRail en NS hebben de samenwerking op dit moment gewoonweg niet in de vingers.
Net zoals het geregeld voorkomt dat een machinist een verkeerde treindienstleider aan de telefoon krijgt. Dit had natuurlijk, door de nieuwe werkwijze tijdig in de praktijk te toetsen, voorkomen kunnen en ook moeten worden. Voor veiligheid is dit essentieel.
NS geeft altijd aan dat veiligheid voorop staat en hanteert daarbij vele handboeken en regelgeving. Een geringe overtreding van deze, zal veelal al leiden tot een aantekening in het persoonlijk dossier. Maar nu het handboek en regelgeving de directie zelf
in de weg lijken te zitten, gaat NS wel erg vrijblijvend met het handboek en regelgeving om.
Meld gevaarlijke situaties
Kom je voor een door de nieuwe RET procedure ontstaande gevaarlijke situatie te staan, meld deze dan direct bij je TM, maar geef deze ook door aan onze lokale FNV Spoor kadergroep. Wij zullen dan het lokale management beleefd vragen de situatie op te lossen.
En vergeet niet, “We doen het veilig of we doen het niet!”
Met vriendelijke groeten,
Henri Janssen (Vakbondsbestuurder)
De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.