Ophef over onveilige werkplek bij omleggen van wissels, zorgt voor “paniekvoetbal” door NS
Beste FNV Spoor vrienden, woensdag 2e kerstdag heeft manager Service & Operations NS Midden middels een memo de betreffende medewerkers geïnformeerd over zijn besluit om per direct tijdelijk te stoppen met het inzetten van wisselwachters. Wederom een teken
dat het management totaal geen zicht heeft op de bezwaren van de medewerkers, rondom de gevaarzetting voortkomend uit de nieuwe RET-procedure. Het in geheel stoppen met de wisselwachters getuigt van paniekvoetbal zonder inzicht. Zoals FNV Spoor in ons pamflet
van afgelopen maandag 24 december heeft aangegeven kan het splitsen, combineren, wassen en omrangeren door de wisselwachter nog steeds onder veilige omstandigheden uitgevoerd worden.
De onveiligheid voor de wisselwachters zit o.a. in het ontbreken van communicatie tussen de wisselwachter en de treindienstleider, op de momenten dat de wisselwachter in het spoor loopt om de wissels om te leggen.
Acute oplossing en structurele oplossing
Tijdens het vakbondsoverleg hebben wij met de directie afgesproken dat zij voor de acute situatie ervoor zorgen dat de treindienstleiders met portofoons de wisselwachters telkens informeren over de loop van de aankomende en vertrekkende treinen. Als structurele
oplossing hebben wij NS voorgesteld te onderzoeken of gsm-r portofoons de communicatie tussen de ProRail treindienstleiders, de NS RET-machinisten ingevoerd kan worden. Voor CTW zou dan ook de wisselwachter van een gsm-r portofoon voorzien dienen te worden.
NS laat extern bureau situatie onderzoeken en probeert OC Midden voor hun karretje te spannen
FNV Spoor is nooit tegen een grondig onderzoek naar de vraag of een werkplek/situatie voldoende veilig is om medewerkers het werk daar en op bepaalde wijze te laten doen. Wij zijn overigens verbaasd dat NS niet op ons voorstel ingaat om gezamenlijk de inspectie
Leefomgeving en Transport (ILT) deze vragen te laten beantwoorden. Nu probeert NS de “OC Midden” voor haar karretje te spannen, door de OC te vragen samen met NS een onderzoeksbureau in te schakelen.
Hoe dan ook zal FNV Spoor ieder onderzoeksresultaat zelfstandig beoordelen. FNV Spoor zal zich inzetten dat de wettelijke bepalingen voor het lopen langs sporen en opstap/afstap treinen altijd in ogenschouw genomen worden. Mocht naar onze mening het onderzoek
onvolledig of incorrect zijn houden wij de gang naar de inspectie zeker open.
Historie van de wisselwachter.
Het omleggen van wissels door wisselwachters is medio 2010 door NS gecreëerd n.a.v. een rapport van de inspectie waarin de inspectie heeft aangegeven dat de “opstaphoogte” en de “afstaphoogte” vanuit de cabines op de sporen op het CTW om wissels om te leggen
onveilig waren. Om te voorkomen dat de RET machinisten, voor het omleggen van de wissels, niet meer onveilig hoefde uit en in te stappen, heeft NS ervoor gekozen wisselwachters in te zetten. De toenmalige communicatie per portofoon werd door de medewerkers
en NS al veilig geacht. Terwijl QHSE nu stelt dat dit slechts schijnveiligheid betreft?
Wel of geen sprake van intimidatie?
Tijdens de avonddienst van 1ste kerstdag vroeg de wachtdienst aan de werkvoorbereider om personeelsnummers van wisselwachters die op onze oproep, geen wissels meer om te leggen, gehoor gaven. Dit werd door de medewerkers als zeer intimiderend ervaren en die
mening deelt FNV Spoor. NS laat mij telefonisch weten dat NS niet het doel had te intimideren, maar de informatie nodig achtte om het gesprek over de onveiligheid te met betreffende medewerkers te kunnen voeren. Daarop heb ik aangegeven dat juist om te voorkomen
dat collega’s tegenover elkaar worden gezet, ondergetekende vakbondsbestuurder namens de werknemers de gesprekspartner van de directie is. Dan dient het geen pas om als werkgever expliciet om personeelsnummers te vragen.
Drukke kerstdagen levert resultaat op.
Op de memo van de manager Service & Operations NS Midden is ontzettend veel af te dingen, maar zijn uiteindelijke besluit, is voor nu het gewenste resultaat van de inzet van talloze FNV Spoor kaderleden en de vakbondsbestuurder tijdens de kerstdagen. Jullie
directeur nam ons citaat “We werken veilig, of we werken niet” over maar liet het tot gisteren na hier ook invulling aan te geven. Gisteren heeft jullie S&O manager in ieder geval het besluit genomen te stoppen met het inzetten van wisselwachters. Dit besluit
is wat FNV Spoor betreft en hierboven reeds toegelicht te rigoureus, maar liever te rigoureus dan onveilig werken. Al met al was het voor ons een hectische kerst. Maar smaakte het kerstdiner ons evengoed uitstekend. En de afdronk is zeker niet verkeerd.
FNV Spoor zal dit dossier zowel landelijk, als het specifieke vraagstuk voor het CTW, op de voet blijven volgen en ingrijpen wanneer wij dat nodig achten.
Met vriendelijke groeten,
Henri Janssen (Vakbondsbestuurder)
De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.