Het onderzoek naar de mogelijke uitbesteding van 4 sprinterlijnen is afgerond. De quickscan is uitgevoerd door onderzoeksbureau Twynstra Gudde in opdracht van staatsecretaris Stientje Van Veldhoven (IenW). Zij heeft toegezegd nog meer onderzoek te doen naar de gevolgen van de al gedecentraliseerde sprinterdiensten.
De resultaten laten zien dat mogelijke decentralisatie van de sprinterdiensten Zwolle-Leeuwarden en Zwolle-Groningen het meest kansrijk zijn. Die van de lijn Apeldoorn-Enschede (via Almelo en Hengelo) is minder kansrijk en die van de sprinterdienst Dordrecht-Breda het minst kansrijk. Bij de 4 onderzochte lijnen is altijd sprake van samenloop. Dat was in het verleden niet altijd het geval.
Een belangrijke conclusie ontbreekt in de brief van de staatssecretaris. Namelijk dat verbeteringen door decentralisatie van eén of meer van deze 4 sprinterdiensten zonder forse investeringen in de infrastructuur waarschijnlijk beperkt zullen blijven. De onderzoekers geven aan dat één van de succesfactoren van eerdere decentralisaties is dat de dienstverlening vaak door frequentieverhogingen is verbeterd.
Daarvoor is voldoende capaciteit nodig op het spoor in kwestie, iets wat bij de lijnen in onderzoek niet altijd het geval is. Dat betekent niet dat decentralisatie niet mogelijk is, maar om daardoor de kwaliteit te verbeteren is dus meer spoor nodig.
Feitelijk staat hier, dat zonder forse investeringen het opknippen van het Hoofdrailnet en het openbaar decentraal aanbesteden van deze vier lijnen er weinig tot geen positief effect voor de regio en de reizigers zal zijn.
Lees hier de Kamerbrief en de QuickScan
Deze uitkomst sluit naadloos aan bij de visie van FNV Spoor, die wij tijdens de ‘Stop de krimp-acties’ in 2017 bekend hebben gemaakt. En ook tijdens de hoorzitting in de Tweede Kamer in januari 2018. Wij zijn ook tevreden dat de staatssecretaris verder onderzoek laat doen naar de al gedecentraliseerde lijnen.
Onze leden, met name in de periferie van Nederland, ervaren dagelijks de negatieve gevolgen van het versnipperde spoorlandschap. Wij zullen de staatsecretaris en de Tweede Kamer daarover blijven informeren.
Position paper van de FNV bij hoorzitting op 18 januari 2018 (pdf)
Kamerbrief over onderzoekopzet effecten van openbaar aanbesteden in het openbaar vervoer (pdf)
De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.