Naar aanleiding van berichten dat in België in de toekomst op sommige trajecten mogelijk de treinbegeleiders komen te vervallen heeft de directeur van de NMBS (Sophie Dutordoir) duidelijk aangegeven dat daar geen sprake van kan zijn. Dutordoir geeft aan dat haar treinbegeleiders onmisbaar zijn voor vertrek, service en veiligheid voor de medewerkers en voor de reizigers.
Deze argumenten gelden uiteraard ook voor de Nederlandse situatie, stellen FNV Spoor, CNV Vakmensen en VVMC in een gezamenlijke oproep (pdf) aan NS-baas Van Boxtel.
De NMBS-directeur is voor haar mensen en daarmee voor de veiligheid van de reizigers en de kwaliteit van haar product gaan staan en stelt dat zolang zij bij NMBS zit, de treinbegeleider op alle treinen ingezet blijft worden.
Vrijwel gelijktijdig met de Belgische ophef over treinbegeleiders, kwam NS met de videofilm waarin een viertal MSO’s (Manager Service & Operations) van NS aangaven voor het winnen van alle concessies te zijn, in plaats van voor het behoud van de hoofdconducteur op iedere trein. Dit is voor ons als bonden ontoelaatbaar.
De gezamenlijke spoorvakbonden roepen nu NS-directeur Roger van Boxtel op om het voorbeeld van zijn Belgische collega te volgen. Laten we ons met zijn allen ons stevig inzetten om op iedere trein in iedere concessie minimaal één conducteur te krijgen. Dat is goed voor de punctualiteit, het serviceniveau en de spoorweg- en sociale veiligheid. Iets waar Van Boxtel absoluut niet op tegen kan zijn.
De gezamenlijke Nederlandse spoorvakbonden zijn tegen concurrentie op arbeidsvoorwaarden. Voor iedere concessie zouden de bezetting van personeel en de arbeidsvoorwaarden van het hoofdrailnet moeten gelden. Zodat er niet over de rug van de werknemers en ten koste van service en veiligheid geconcurreerd kan worden. Als NS meegaat met de race naar beneden verdwijnt niet alleen de hoofdconducteur van de trein, maar komen er veel meer functies bij NS onder druk te staan.
De vakbonden willen dat NS nu kleur gaat bekennen. Zodat wij met zijn allen weten waar de medewerkers aan toe zijn.
De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.