Nieuwsbrief oktober 2018

Redactie
Door Redactie 8 oktober 2018

FNV Spoor / NS

Nieuw akkoord treindienstleiders NedTrain
Afgelopen zomer was er een akkoord bereikt voor de treindienstleiders die overgaan naar ProRail. Onze leden hebben toen tegen dit akkoord gestemd. Na een rondje land van FNV Spoor is er een nieuw akkoord bereikt waar onze leden massaal mee hebben ingestemd. De persoonlijke gesprekken worden nu gevoerd door ProRail met de betreffende mensen.

Machinisten NS passen rijstijl aan in de herfst
“Leert NS machinisten beter rijden, of laten machinisten NS goed presteren?” Wat FNV Spoor betreft is dat laatste het geval. NS heeft 3300 zeer goed opgeleide machinisten in dienst, welke allen zeer vakkundig dag en nacht reizigers veilig en punctueel vervoeren. Uiteraard is FNV Spoor niet op voorhand tegen training en scholing. Wel vinden wij het onbegrijpelijk dat NS verschillende initiatieven heeft getest die zien op het verhogen van de punctualiteit in de herfst, zonder de vakbonden hierbij te betrekken. Nu de vakbonden niet bij het testen zijn betrokken, leidt dat op de vloer tot irritatie. Niet enkel om de toon van de krantenartikelen, maar ook om hoe NS dit heeft aangepakt. Of de deelnemers van de testen nu in alle openheid hun mening konden verkondigen, weten wij niet. Een gemiste kans voor NS. Wij roepen NS op om bij dit soort initiatieven voortaan de vakbonden aan de voorkant uit te nodigen.

Leden stemmen in met onderhandelingsresultaat “Netwerkontwikkeling en Ontwerp en Besturing Operatie”
Tijdens twee onderhandelingsronden hebben we voor de betreffende groep op enkele punten moeten knokken. Het hielp ons dat de organisatiegraad groot is dat de opkomst bij een door FNV Spoor georganiseerde bijeenkomst groot was. Daar deelde de betreffende medewerkers hun zorgen over de organisatiewijziging, welke verder best positief wordt ervaren en gaven zij klip en klaar aan, waar de onderhandelingsdelegatie rekening mee moest houden. Uiteindelijk stemde 76% van de leden met het onderhandelingsresultaat in.

Robot in de cabine, ProRail kondigt testen aan
Recent liet Pier Eringa (directeur van ProRail) weer van zich horen. Na in het voorjaar wereldkundig te hebben gemaakt, om op een zeer kort afgeschermd traject een test te starten om met een goederentrein semiautomatisch te gaan rijden, kondigde hij laatst aan dat ook met een reizigerstrein te gaan doen. FNV Spoor is met NS en ProRail al geruime tijd in gesprek over nieuwe technologische ontwikkelingen. Ondanks deze gesprekken wordt de vakbond nu gepasseerd. FNV Spoor stelt dat er wat ons betreft zonder de vakbond geen enkele test mag doorgaan. FNV Spoor is niet bij voorbaat tegen deze ontwikkelingen, maar het moet ten bate komen van de werknemers en de veiligheid op het spoor. Daarom eisen wij vanaf de start van de testen directe betrokkenheid. Uiteraard kan er volgens FNV Spoor nimmer sprake zijn van verdringing van werkgelegenheid.

AVG
Wij kregen veel signalen rondom publiceren van roosters na invoering van de nieuwe privacywet AVG. Op verzoek van FNV Spoor worden er nu aanpassingen gedaan rondom verschillende processen, zoals bij V&S. Dit maakt het weer mogelijk om inzicht te hebben in roosters. Voor overige processen waarbij roosters niet meer gepubliceerd worden heeft FNV Spoor NS verzocht om te kijken naar de mogelijkheden. Zoals toestemming aan werknemers vragen. NS stelt dat er dan “oneigenlijke druk” op collega’s onderling kan worden gezet, waardoor zo’n toestemming niet op vrijwillig basis is gegeven. Nu wordt het door verschillende teams zelf, buiten NS om, georganiseerd. FNV Spoor is van mening dat NS om zicht en invloed op wanordelijkheden te krijgen, het daarom beter zelf kan organiseren. Uiteindelijk is het van belang dat jullie weten waar jullie aan toe zijn als het gaat om roosters en verlof!

FNV Consulent Spoor
Heb je een individuele kwestie en wil je daarin bijgestaan worden door advies of in gesprek met de werkgever, dan kun je contact opnemen met een FNV-consulent. Heb je interesse om dit FNV-consulenten werk te doen? Meld je dan voor meer informatie bij jouw bestuurder.
https://www.fnv.nl/sector-en-cao/alle-sectoren/spoor/clps/

Gouden tip!
Heb jij je vakbondscontributie al opgegeven bij je werkgever. FNV heeft een bericht aan je gestuurd met je jaarcontributie. Deze kan je downloaden en doorsturen aan je werkgever. Daarmee bespaar je een leuk bedrag!

PensioenLab voor jongeren
PensioenLab is opgericht om jongeren meer te betrekken bij de pensioendiscussie en meer pensioenbewustzijn te creëren. Elk jaar krijgen 60 jongeren tot 35 jaar de kans om mee te doen aan een nieuwe editie, in kleine groepen ga je aan de slag met een thema (bijvoorbeeld: communicatie) en na 6 maanden hard werken presenteer je samen de nieuwe adviezen aan de sector. Hoe leuk zou het zijn als er veel jonge FNV-ers mee doen? PensioenLab is er trouwens voor iedereen tot 35 jaar, het is niet noodzakelijk dat je lid bent van een vakbond. Kijk ook eens op www.pensioenlab.nl

Vanaf oktober 2018 – FNV Masterclass
De Masterclass van vakbond FNV is een 'proeverij' waarin je kennis maakt met verenigingsdemocratie en het politieke landschap. Oók leer je (nóg beter) pitchen, argumenteren en debatteren. https://fnvjong.nl/over-fnv-jong/nieuws/2018/nieuw-masterclass-challenge-future

FNV ledengroei
FNV Spoor is bij NS ook dit jaar weer gegroeid in ledenaantal. In de media horen jullie wellicht berichten dat het ledenaantal van het FNV daalt. Dat geldt echter niet voor de Spoorbedrijven en de sector Vervoer (Luchtvaart, Streek/OV, Beroepsgoederenvervoer, Havens, Taxi). Deze sector groeit in ledenaantal. Dat komt doordat we een netwerk aan kaderleden hebben waardoor we weten wat er leeft op de werkvloer en daar ook werk van maken. Op die manier hèb je ook wat aan je FNV-lidmaatschap.

Dus maak je collega ook FNV-lid! Want daar heb je wat aan.
www.fnv.nl/sector-en-cao/alle-sectoren/spoor/ Direct een collega aanmelden? Klik dan hier:

Christa Burger & Henri Janssen
Bestuurders FNV Spoor
Volg ons op;
Twitter, https://twitter.com/FNVSpoor
Facebook https://www.facebook.com/fnvspoor/
en www.fnvspoor.nl

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.