Vlissingen weigert uitgestoken hand

geen raadsenquête naar misstanden Sociaal Domein

portret Niels Kater
Door Niels Kater 15 maart 2024

De gemeente Vlissingen weigert de uitgestoken hand van vakbond FNV. Dat bleek afgelopen donderdag voorafgaand aan de raadsvergadering. Burgemeester Bas van den Tillaar kwam de groep gedupeerden kort toespreken voor het gemeentehuis. Hij gaf aan dat Vlissingen geen hulp nodig heeft. Tijdens de vergadering zelf blijkt dat er ook geen raadsenquête komt naar het beleid waardoor talloze minima en zorgvragers in Vlissingen in de kou kwamen te staan.

Kitty Jong, vicevoorzitter FNV, was in Vlissingen aanwezig. Ze heeft samen met de groep gedupeerden met grote verbazing naar het debat gekeken: ‘Ieder zichzelf respecterend raadslid zou toch moeten willen dat deze misstanden onderzocht worden? Het lijkt wel of de eigen positie belangrijker is, dan die van de groep mensen die gedupeerd is door het beleid. Ik krijg het idee dat de coalitiepartijen bang zijn voor wat er boven komt drijven en dat ze dat liever onder water willen houden.’

Artikel 12 gemeente

De gemeente Vlissingen staat onder curatele van het Rijk. Als artikel 12 gemeente moeten ze bezuinigen. Dat gebeurt voor een groot deel ook op het Sociaal Domein. Kwetsbare mensen zijn daar de dupe van. In buurtgemeentes is de hulp aan deze groep beter geregeld wat de situatie extra schrijnend maakt. De FNV heeft de situatie aangekaart en meerdere malen hulp aangeboden aan de gemeente. Vlissingen wil die hulp niet en lijkt überhaupt niet te willen weten hoe dit beleid zo kon ontsporen.

Kloof tussen burger en politiek

Elke motie die de oppositie indiende over dit onderwerp wordt van tafel geveegd door de coalitie. ‘De kloof tussen burger en politiek is hier in Vlissingen ongekend groot’, zegt Jong. ‘Er zijn echt schrijnende verhalen verteld en de politiek lijkt gewoon niet geïnteresseerd om te achterhalen wat er mis is.’ Jong pleitte voor het instellen van een onafhankelijke crisismanager en uitvoeren van een raadsenquête. Maar dat gaat de gemeente niet doen. ‘Wij laten ons hier niet door uit het veld slaan’, vervolgt Jong. ‘We gaan een nieuwe strategie bedenken en gaan door met actievoeren voor de kwetsbare inwoners van Vlissingen.’

Kassa

Het televisieprogramma Kassa heeft inmiddels meerdere malen aandacht geschoken aan de situatie in Vlissingen. Ook a.s. zaterdag 16 maart zal er in Kassa weer aandacht zijn voor de situatie op dit moment. Kitty Jong, vicevoorzitter FNV, zal daarbij wederom aanwezig zijn in de studio. De uitzending is om 19:15 uur op NPO2.