Maak jij je ook zorgen om de energiekosten in 2024?

Doe mee aan ons onderzoek

Door Redactie 20 november 2023

In 2023 is er nog een prijsplafond voor gas en licht en hadden we de energietoeslag voor minima. Het prijsplafond houdt op per 1 januari op en ook de energietoeslag stopt. Het prijsplafond zou ook niet meer nodig zijn. De energieprijzen zijn nu veel lager en de regering zegt dat men nu een vast contract kan afsluiten met die lage prijzen. Wat dan ongeveer overeenkomt met de huidige energieprijzen waarin het plafond wel is verwerkt.

Energietoeslag

Kosten omhoog

Maar wat er niet bij verteld wordt, is dat de netwerkbeheerkosten omhoog gaan en de energiebelasting. Dat komt neer op ongeveer € 133 per jaar aan extra kosten voor een eenpersoonshuishouden in een appartement en € 170 per jaar voor een tweepersoonshuishouden in een tussenwoning.

Tijdelijk Noodfonds

Het ministerie SZW heeft de details bekendgemaakt voor het Noodfonds Energie. Het Tijdelijk Noodfonds Energie gaat in 2024 voor de tweede keer open om huishoudens met een lager inkomen en een hoge energierekening te helpen. In vergelijking met 2023 komen mensen een klein beetje eerder in aanmerking voor hulp. Mensen met een laag inkomen (tot 130% sociaal minimum) kunnen steun aanvragen als zij 8% van hun inkomen kwijt zijn aan de energierekening. Voor mensen met een laag middeninkomen (tot 200% sociaal minimum) ligt deze grens op 10% van het inkomen. Aanvragen gaan via de site www.noodfondsenergie.nl

Deze regeling is in de praktijk niet erg toegankelijk gebleken. Dat blijkt uit het beperkte beroep wat erop gedaan wordt. De aanvraagprocedure bleek ingewikkeld. FNV Uitkeringsgerechtigden heeft er weinig vertrouwen in dat het nu beter zal gaan.

Deel je verhaal

Wij maken ons zorgen over deze hoge energiekosten. We willen de problemen bij het toekomstige nieuwe kabinet graag onder de aandacht brengen. Daarvoor hebben we jouw hulp nodig. Maak jij je zorgen of je de energie nog kunt betalen in 2024? Heb je afgelopen jaar de kachel al laag of uitgezet? Heb je een verhaal over de kosten in het algemeen?

Doe mee aan ons onderzoek