FNV presenteert plan voor lokale armoedebestrijding

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 17 oktober 2021

De FNV presenteert vandaag, op Wereldarmoededag, een plan om armoede ook in het gemeentelijk beleid aan te pakken. Kitty Jong, vicevoorzitter FNV: ‘Een menswaardig leven moet betaalbaar zijn voor iedereen, maar daar zijn we in Nederland nog lang niet. En dat terwijl we tot de rijkste landen ter wereld behoren.’

Het plan van de FNV werd tijdens een bijeenkomst in Der AA Kerk in Groningen bekend gemaakt. De FNV wil dat de gemeenten, die immers verantwoordelijk zijn voor het armoedebeleid in hun gemeente, de punten uit het plan opnemen in het collegeakkoord na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022.

Armoede bestraft

Te lage inkomens, hoge woon- en zorgkosten, de kostendelersnorm: het zijn een paar van de factoren die zorgen voor nodeloze armoede, opstapelende schulden, stress en sociaal isolement. Jong: ‘Armoede wordt in Nederland bestraft, terwijl we juist de oorzaken aan moeten pakken. Mensen hebben recht op bestaanszekerheid.’

Gemeentelijke maatregelen

De lokale overheid heeft een belangrijke rol in het bestrijden van armoede. De FNV wil onder meer dat mensen die van minder dan 150% van het Wettelijk Sociaal Minimum moeten rondkomen geen gemeentelijke belastingen hoeven te betalen. Ook moeten zij gebruik kunnen maken van voorzieningen als bijzondere bijstand voor onvoorziene, noodzakelijke medische kosten. Jong: ‘Door die grens te verhogen, die nu in veel gemeenten op 110 tot 130% van het Wettelijk Sociaal Minimum ligt, kunnen meer mensen het hoofd boven water houden. Dat geldt ook voor de zogenoemde werkende armen.’

Manifest menstruatiearmoede

Eerder al lanceerde de FNV samen met andere partijen het manifest menstruatiearmoede, als onderdeel van het lokale armoedebeleid. Menstruatiearmoede is een groeiend probleem. Eén op de tien meisjes en vrouwen heeft onvoldoende geld om menstruatieproducten te kopen en mist hierdoor bijvoorbeeld lessen op school.

Landelijke maatregelen

De FNV roept ook de landelijke overheid op om armoede actief te bestrijden. Hiervoor moet het wettelijk minimumloon (WML) van 10 euro naar 14 euro bruto per uur. De koppeling van de uitkeringen en de AOW aan het WML moet gehandhaafd blijven. Ook wil de FNV afschaffing van de kostendelersnorm en dat de woonlasten weer betaalbaar worden.