Cao-onderhandelingen DHL Logistics van start

Wij gaan voor meer loon en eerder stoppen met werken

Door Redactie 2 juli 2021

Vandaag heeft FNV Transport & Logistiek voor het eerst aan tafel gezeten met de directie over een nieuwe cao. We hebben ze onze voorstellen toegelicht. De belangrijkste punten? Meer loon en een mogelijkheid voor jullie om eerder te kunnen stoppen met werken.

Waardering voor jullie inzet

DHL heeft het een heel goed jaar achter de rug. Er zijn enorme winsten gehaald, mogelijk gemaakt door jullie harde werk tijdens corona. Daar mag wat tegenover staan. Een behoorlijke loonsverhoging bijvoorbeeld en een investering van DHL om er voor te zorgen dat jullie wat eerder kunnen stoppen met werken. En gezond je pensioen halen, natuurlijk.

Dit zijn onze belangrijkste voorstellen:

• Meer Loon: 5% erbij per 1 april 2021 en nog eens 5% per 1 januari 2022. De cao loopt wat ons betreft van 1 april 2021 tot en met 31 december 2022.
  • Eerder stoppen met werken: We willen met DHL voor alle werknemers een eerder stoppen met werkenregeling afspreken, zoals die ook in het Pensioenakkoord is opgenomen.

Natuurlijk hebben we nog meer voorstellen gedaan. Die kan je lezen in onze voorstellenbrief.

Wat biedt de directie?

Ondanks dat wij het vooroverleg en de eerste ronde nu achter de rug hebben, is het DHL helaas nog niet gelukt om met concrete voorstellen te komen.

En nu?

Wij hebben DHL verteld dat we niet verder in gesprek kunnen totdat ze meer duidelijkheid geven over hun voorstellen. DHL heeft tot 8 juli de tijd om die alsnog aan te leveren.

Meer leden is een betere cao

Een cao wordt afgesproken door de vakbond met de werkgever. Werknemers van DHL Logistics die lid zijn van FNV Transport & Logistiek zijn samen de vakbond. Je begrijpt natuurlijk wel: hoe meer mensen lid zijn van de bond, hoe groter de druk op de werkgever om een goede cao af te spreken.
Alleen vakbondsleden hebben zeggenschap bij de cao-onderhandelingen. Je collega’s die geen lid zijn, laten het dus aan de vakbondsleden over om hun arbeidsvoorwaarden te bepalen. Bespreek dit met je collega’s en vraag ze ook lid te worden. Want meer leden is een betere cao.

De volgende onderhandelingsronde is dinsdag 13 juli. We houden jullie op hoogte!

De onderhandelingsdelegatie van FNV Transport & Logistiek:
Eligio Roo Ares DHL Freight
Yvette Ardon DHL Supply Chain
Henk van Meeuwenoord DHL Global Forwarding
Birgitte Staal bestuurder FNV Transport & Logistiek
Sam Verduijn bestuurder FNV Transport & Logistiek

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.