Project Zorgeloos Verhuizen

Door Redactie 16 februari 2021

Stichting VNB, cao-bewaker in de sector Transport en Logistiek, werkt mee aan het project Zorgeloos Verhuizen om de verhuismarkt weer gezond te krijgen.

Verhuisbedrijf aan het werk

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst zestig procent van de 1.700 verhuisbedrijven in Nederland niet beschikt over de vereiste vergunning. Dit gaat vaak samen met het ontduiken van de cao, het niet of onvoldoende afdragen van premies en het aan de laars lappen van de arboregels.

De woningmarkt is volop in beweging en mensen die zich willen laten verhuizen hebben een ruime keuze uit verhuisbedrijven. Het aantal verhuisbedrijven groeit nog steeds. Een flink deel hiervan lijkt het niet zo nauw te nemen met de regels en dat tast een gelijk speelveld aan. Hier probeert de branche met het project Zorgeloos Verhuizen wat aan te doen.

Doorgeschoten marktwerking

Met het project Zorgeloos Verhuizen willen de Organisatie voor Erkende Verhuizers (OEV) en de Codekamer Verhuizen (Code Verantwoordelijk Marktgedrag) de doorgeschoten marktwerking in de verhuisbranche aanpakken, met onderzoek en een gerichte bewustwordingscampagne gericht op niet-aangesloten verhuisbedrijven en hun werknemers. Het doel is om gezond, veilig en eerlijk werken in de branche te bewerkstelligen.

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid subsidieert het project, aangevuld met een bijdrage vanuit de sector. Transport en Logistiek Nederland, onderzoeksbureau Panteia, FNV, CNV Vakmensen, Inspectie SZW, ILT en Stichting VNB doen mee aan het project.

Meer informatie

Ga naar www.meldpuntverhuizers.nl voor meer informatie. Je kunt ook contact opnemen met Stichting VNB en een e-mail sturen naar transport@fnv.nl.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.