Meer loon voor werknemers Vopak

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 14 december 2020

Medewerkers van Vopak krijgen vanaf 2021 ruim 5% meer loon en kunnen eerder stoppen met werken. Dat is de uitkomst van de maandenlange cao-onderhandelingen die vakbonden FNV Havens en CNV Vakmensen voerden met de directie van het tankopslagbedrijf.

Naast de jaarlijkse automatische prijscompensatie is in deze driejarige cao een loonsverhoging afgesproken van 2% in 2021, 1,5% in 2022 en 1,5% in 2023. Daarnaast wordt de bovengrens van een aantal loonschalen verhoogd met 50 euro in 2021 en 30 euro in 2022. En wordt per 1 januari 2021 de deelnemersbijdrage voor pensioen met 1% verlaagd naar 3%. Asmae Hajjari, vakbondsbestuurder FNV Havens: “Na intensieve onderhandelingen hebben we, dankzij de betrokkenheid van onze leden, een mooi resultaat bereikt.”

Eerder stoppen met werken

Naast de loonafspraken kunnen de werknemers van Vopak vier of vijf jaar eerder met (vervroegd) pensioen gaan. Gedurende deze periode krijgen de werknemers tot de AOW-gerechtigde leeftijd een jaarlijkse loonaanvulling van maximaal 15% van het bruto jaarinkomen en betaalt Vopak één jaar pensioenpremie.

Verlofspaarregeling

Daarnaast komt er in 2021 een verlofspaarregeling die het mogelijk maakt om tot honderd weken verlof te sparen. Het verlofsparen kan ingezet worden om eerder te stoppen met werken. Deze regeling is een afspraak uit het pensioenakkoord.

Waardering

Het gaat goed met Vopak. In de eerste helft van dit jaar zaten de tankparken goed vol. Door de lage olieprijs heeft Vopak geprofiteerd van de vraag naar opslag van olie. Dit werd eind juli bevestigd, toen Vopak de halfjaarcijfers 2020 presenteerde. Hanane Chikhi, vakbondsbestuurder CNV Vakmensen: “Deze nieuwe cao doet voor een belangrijk deel recht aan de tomeloze inzet van de werknemers.”

Vakbondsleden

Het onderhandelingsresultaat wordt de komende tijd aan de vakbondsleden voorgelegd.