Uitkomsten laatste enquête FNV Transport & Logistiek

Door Redactie 17 juli 2020

Ook de laatste enquête met diverse onderwerpen is door veel werknemers uit Transport & Logistiek ingevuld. De uitkomsten van deze enquête zijn voor ons aanleiding om actie te ondernemen waar blijkt dat de cao niet correct wordt nageleefd.

Uitkomsten laatste enquête FNV Transport & Logistiek

Wat valt ons op?

Kijkend naar de uitkomsten vallen ons een aantal zaken op:

• Slechts 45% is ervan overtuigd dat zij de juiste toeslagen ontvangen over een vakantiedag.
  • Een groter percentage (49%) weet niet of de werkgever de cao op dit punt correct toepast.
  • Een zorgelijke ontwikkeling is het verdwijnen van vaste banen die vervolgens door uitzendkrachten worden ingevuld. Bijna 7% geeft aan dat dit het geval is bij de eigen werkgever. Dit is mede zorgelijk omdat sociale partners bij aanvang van de corona crisis de mogelijkheden tot collegiale inleen verder uitgewerkt en binnen de sector onder de aandacht hebben gebracht.

WIsselend beeld

De uitkomsten geven overigens een wisselend beeld. Er zijn gelukkig werkgevers die van de mogelijkheid tot collegiale inleen gebruik maken, maar dus ook werkgevers die niet kiezen voor behoud van vaste contracten of gebruik van collegiale inleen. Wat FNV Transport & Logistiek betreft kan en moet dat behoorlijk beter.

Hoe zit het met de deelsectoren?

In de enquête hebben wij ook gekeken naar de verschillende deelsectoren. Deze deelsectoren hebben we vervolgens geanalyseerd met betrekking tot de hoeveelheid werk. In de veel sectoren geven de meeste werknemers aan dat er weinig tot niets is veranderd. In diezelfde sectoren zijn er ook werknemers die melden dat er sprake is van meer of minder aanbod van werk. Een wisselend beeld dus.

Enkele sectoren echter laten een eenduidiger beeld zien. Zo is bij 'Koeriers en pakketbezorgers' sprake van veel meer werk. 'Tank en silovervoer' en 'Zeecontainers' geven aan dat er veel minder werk is. De sectoren 'Levensmiddelen en Logistiek' geven een wisselend beeld. Zowel uitschieters in aanzienlijk meer werk, maar ook uitschieters de andere kant op.

Minder zorgen

In elke enquête worden ook dezelfde vragen gesteld over verwachtingen van de werknemers. Uit deze enquête blijkt dat er sinds het begin van de coronacrisis minder zorgen zijn over de toekomst van het bedrijf en de eigen financiële situatie.

Voorlopig is dit de laatste enquête met betrekking tot de coronacrisis. We willen iedereen hartelijk bedanken voor het meedoen aan de enquêtes.

Bekijk alle resultaten